Samenvatting onderzoek berichtgeving NRC Handelsblad
over de Gaza Oorlog, december 2008 - januari 2009

Dit is de samenvatting van een onderzoek naar de berichtgeving in NRC Handelsblad over Israél en
de Palestijnen gedurende de Gaza Oorlog (ook wel: Operatie Cast Lead) in december 2008 en
januari 2009.

Staat het conflict tussen Israél en de Palestijnen normaliter al zeer in de belangstelling, tijdens de
Gaza Oorlog was dit in nog grotere mate het geval. Deze oorlog bracht ontzettend veel emoties
teweeq, leidde tot demonstraties, heftige discussies, antisemitische incidenten en zelfs een oproep tot
boycot van enkele supermarkten. Dit maakt het enerzijds lastiger voor de media om zelf genoeg
afstand te bewaren om neutraal te kunnen berichten, anderzijds is dat des te belangrijker. Partijdige,
onjuiste en suggestieve berichtgeving kan immers de emoties verder aanwakkeren en leiden tot meer
polarisatie. Waar de krant nooit om wille van de lieve vrede feiten mag verdoezelen, moet zij er in
zo'n geval extra waakzaam voor zijn niet mee te gaan in de propaganda of sentimenten van een van
beide kanten.

Dit onderzoek sluit aan op een onderzoek naar de berichtgeving in NRC Handelsblad over het
Israélisch-Palestijns conflict tijdens een eerdere periode, namelijk november 2007- januari 2008, en
heeft mede tot doel na te gaan of de berichtgeving sindsdien is veranderd, en zo ja, in welk opzicht.

Opzet

Voor dit onderzoek zijn alle artikelen uit de periode van het Gaza offensief (27 december - 18
januari), de week daaraan voorafgaand en de twee weken daarna getoetst aan een aantal criteria.
Daarnaast is ook naar de berichtgeving over het conflict in de periode erna gekeken. Er was toen
veel aandacht voor diverse onderzoeken, onthullingen en rapporten over (vermeende)
oorlogsmisdaden door Israél voor de verkiezingen in Israel en het beleid van de nieuwe regering wat
betreft de nederzettingen.

De artikelen zijn, evenals in het eerdere onderzoek, beoordeeld op grond van een aantal criteria: wie
komen er aan het woord, welke bronnen worden er gebruikt, wiens perspectief wordt vooral
gegeven, wordt wederhoor toegepast, wordt alle relevante informatie en context gegeven, staan er
ongefundeerde of suggestieve opmerkingen in, komen er onjuistheden in voor en is het taalgebruik
neutraal?

In grote lijnen zijn de artikelen als volgt geclassificeerd:

* Neutraal: geen suggestief taalgebruik, eenzijdig bronnengebruik of context, en geen feitelijke
onjuistheden; of één lichte kleuring in een verder evenwichtig artikel.

* Licht gekleurd: een of twee duidelijke gevallen van suggestief taalgebruik, eenzijdig
bronnengebruik, feitelijke onjuistheden, etc. Soms vielen ook artikelen met drie minpunten nog in
deze categorie, als de algemene toon van het artikel daartoe aanleiding gaf.

* Gekleurd: meerdere gevallen van suggestief taalgebruik, eenzijdig bronnengebruik, ontbrekende
context etcetera, zodat het artikel een duidelijk vertekend beeld geeft van het gebeurde en van de
posities van één der partijen.

* Sterk gekleurd: artikelen vol met vertekeningen, eenzijdig en suggestief taalgebruik, en
beschuldigingen tegen één partij, zonder ook de visie of een weerwoord van die partij weer te geven.
Overwegend waren dit opinie artikelen van bekende pro-Palestijnse activisten als Gretta Duisenberg,
Rami Khouri en Mohammed Benzakour, reportages uit de Gazastrook gevuld met beschuldigingen
tegen Israél en suggestieve beschrijvingen, en interviews met Palestijnen of hun sympathisanten,
waarbij de interviewer geen Kritische vragen stelde of hun antwoorden of beschuldigingen niet in
twijfel trok.



De berichtgeving is ook getoetst aan de eigen journalistieke maatstaven van NRC Handelsblad,
waarin diversiteit van meningen en ideeén en de scheiding van feiten en de visie van de krant
centrale elementen vormen, en aan algemene journalistieke principes zoals hoor en wederhoor en
gebruik van alle beschikbare relevante bronnen.

Resultaten

Van de 124 artikelen over het conflict in de onderzochte periode waren er 31 neutraal, 25 licht
gekleurd ten voordele van de Palestijnen, 52 gekleurd ten voordele van de Palestijnen, 14 sterk
gekleurd ten voordele van de Palestijnen, en 2 gekleurd ten voordele van Israél. Twee artikelen die
niet over het conflict handelden, alsmede 8 ingezonden brieven en enkele cartoons over het conflict,
zijn wel in de lijst opgenomen maar die niet meegeteld in de score. De brieven hielden elkaar qua
stellingname ongeveer in evenwicht.

Aangezien maar twee artikelen, een column van Afshin Ellian en een interview met Rabijn Evers,
als pro-Israél gekwalificeerd kunnen worden, wordt voor het overige met 'gekleurd’ altijd gekleurd
ten voordele van de Palestijnen c.q. ten nadele van Israél bedoeld.

In tabelvorm zijn de resultaten als volgt:

licht sterk
Tabel gekleurd ten gekleurd ten | gekleurd ten | gekleurd ten
krantenartikelen voordele van voordele van | voordele van | voordele van
met eindkwalificaties | neutraal | Palestijnen Palestijnen Palestijnen Israél
(periode Gaza en/of ten en/of ten en/of ten en/of ten nadele
Oorlog 2008-2009) nadele van nadele van nadele van van Palestijnen
Israél Israél Israél
53 nieuws 20 15 15 3
31 achtergrond 7 7 15 2
6 nieuwsanalyses 6
7 reportages 5 2
11 interviews 2 1 4 3 1 (licht)
5 hoofdredactionele 1 4
commentaren
9 opiniestukken 2 1 1 4 1 (gekleurd)
2 boekrecensies 2
Totaal 124 artikelen 31 25 52 14 2

Uit deze tabel is af te leiden dat van de nieuwsartikelen 38% neutraal waren, 28% licht gekleurd,
28% gekleurd en 6% sterk gekleurd.

Van de achtergrondartikelen (achtergrond, reportages, nieuwsanalyses en interviews) was 16%
neutraal, 15% licht gekleurd, 55% gekleurd en 13% sterk gekleurd ten nadele van Israél en 2% licht
gekleurd ten voordele van Israél.

Van de opiniestukken (inclusief hoofdredactionele commentaren en boekrecensies) was 12,5%
neutraal, 12,5% licht gekleurd, 44% gekleurd en 25% sterk gekleurd ten nadele van Israél en 6%
gekleurd ten voordele van Israél.

In de berichtgeving lag de nadruk sterk op het Israélische geweld en de gevolgen daarvan voor de
Palestijnen. Hoewel de schaal van dit geweld dat enigszins rechtvaardigt, zijn de raketten van Hamas
die daar mede een oorzaak van waren nagenoeg onzichtbaar, en komen we niet te weten dat ook in
Israél de scholen en andere openbare instellingen in een gebied waar een miljoen mensen wonen
waren gesloten. Vaak wordt de indruk gewekt dat Israél lukraak op alles schoot wat los en vast zit,
en het doel van de operatie vooral was om - na de mislukte oorlog tegen Hezbollah in 2006 - weer
even goed duidelijk te maken wie hier het sterkst is. Met name in de opiniestukken - bijna allemaal
zeer gekleurd - alsook in interviews en achtergrondreportages, komt dit sterk naar voren.

2



Aantijgingen tegen Israél worden nooit van relativerend commentaar of informatie van de andere
kant voorzien, en er wordt zelden wederhoor toegepast. Wanneer Israéls positie wordt weergegeven,
is dat vaak kort en in afstandelijke bewoordingen (‘'zou’, 'volgens Israél’), terwijl de positie van
Hamas, Palestijnse organisaties of de VN minder gereserveerd wordt weergegeven.

Vooral Palestijnen komen aan het woord. Dit zijn vaak gewone Palestijnen, maar ook meermaals
woordvoerders van Hamas of de Qassam Brigades, de militaire vleugel van Hamas. 'Gewone'
Israélische burgers of soldaten komen nagenoeg nooit aan het woord; de Israéli's die NRC aan het
woord laat zijn bijna allemaal critici van het offensief (en van Israél Giberhaupt) en een enkele keer
juist zeer militante en religieuze voorstanders van Israéls militaire optreden. Bijna alle reportages
zijn gemaakt vanuit Palestijns gebied of gaan over de Palestijnen en hun lijden. De reportages vanuit
Israél zijn juist kritisch tegenover Israél, en gaan bijvoorbeeld over de zogenaamd zo gelikte media
campagne van Israél of laten Israélische critici van de oorlog aan het woord. In slechts één artikel
komt een inwoner van Ashdod even aan het woord die bijna door een raket is getroffen, waarna de
correspondent met critici van het offensief spreekt. Inwoners van het al acht jaar geteisterde Sderot
lijken voor de NRC niet te bestaan. We komen dan ook niets te weten over hun angsten, over de
dagelijkse raketbeschietingen en de impact daarvan op Israél, op de gemeenschappen die daar al
jaren onder gebukt gaan, en de angst van anderen ook daartoe te zullen gaan behoren.

Evenals in de eerdere onderzochte periode blijven de raketbeschietingen op Israél altijd algemeen, en
worden ze in een zin afgedaan, terwijl de aanvallen op Gaza uitgebreid worden verslagen, met
citaten van Palestijnen en hulpverleners die ter plekke zijn. Ook worden bepaalde zinsneden en
informatie, vooral in de nieuwsberichten van de grote persbureaus, eindeloos herhaald: elke dag
wordt weer het aantal doden dat in totaal is gevallen genoemd, inclusief burgers en kinderen (nooit:
'waarvan zeker 50% strijders'). Bijna altijd worden 'Palestijnse medische bronnen' als bron
opgevoerd, evenals de VN. Wie dat precies zijn, hoe zij aan hun cijfers komen en hoe betrouwbaar
zij zijn, wordt nergens vermeld of verantwoord. Israélische bronnen worden zelden gegeven; een
enkele keer vermeldt men dat volgens Israél een veel hoger aantal Hamas strijders is omgekomen.
De beschieting van de UNRWA school in Jabalya op 6 januari wordt meermaals genoemd met de
verklaring van VN woordvoerder Gunness dat Israéls bewering dat men van daaruit werd beschoten
niet klopt, en ook de Israélische blokkade van Gaza wordt steeds weer gemeld, voor het geval
mensen nog niet wisten dat Israél de grenzen grotendeels gesloten houdt. Ook wat betreft de
Israélische verkiezingen in februari en het nederzettingenbeleid van de nieuwe regering wordt veel
herhaald. Zo wordt tot vervelends toe herhaald dat minister Lieberman extreem-rechts is en over de
Egyptische president Mubarak gezegd heeft dat hij naar de hel kan lopen, en valselijk geclaimd dat
hij alle Arabieren uit Israél wil deporteren.

VVoorbeelden van suggestieve beweringen en onjuistheden

In "Een oorlog verslaan ver van het front" (nr. 56), citeert Guus Valk een collega journalist: "De
Israélische hasbara is zo goed ontwikkeld, schrijft de voormalige Economist-correspondent Gideon
Lichfield vandaag in de krant Ha'aretz, dat de woordvoerders de achterpoten van een ezel af kunnen
praten om hem vervolgens de hora te laten dansen."

"Om de inconsistentie van Obama's opstelling te zien, is geen diepgaande research nodig. Na de
aanslagen in het Indiase Mumbai voelde Obama geen enkel beletsel zijn afkeuring van de
terreuracties uit te spreken™ (nr. 40, "Obama zwijgt over oorlog Gaza en laat crisis aan Bush").

In dit artikel hekelen twee deskundigen uit de VS onder andere het feit dat Obama zich niet meer
met de crisis in Gaza bemoeit, en met name nalaat zijn afkeuring over Israél uit te spreken. De
vergelijking met Mumbai is smakeloos en zelfs kwetsend. In Mumbai doodden terroristen bewust en
zonder enige aanleiding een groot aantal onschuldige burgers, waaronder verschillende leden van de
Joodse Chabad beweging. Israél vocht in Gaza tegen een beweging die al acht jaar lang raketten op



haar grondgebied afschiet, en honderden (zelfmoord)aanslagen heeft gepleegd. Door de interviewer
wordt hier geen Kkritische opmerking over gemaakt.

"Hamaspolitici leggen niet langer de nadruk op vernietiging van Israél, maar praten over bestrijding
van corruptie (...). Bovendien stelde de beweging een paar jaar geleden dat Israél zich moet
terugtrekken uit de in 1967 bezette gebieden - een impliciete erkenning van het bestaansrecht van
Israél” (nr. 23, "Hamas allang niet meer van boven geleid").

Dit is niet alleen suggestief maar ook onjuist. Het vergt nogal wat creativiteit om een uitspraak van
jaren geleden dat Israél zich uit de bezette gebieden moet terugtrekken als bewijs van erkenning van
Israél te interpreteren. Er staan bovendien tientallen uitspraken tegenover, van jaren geleden en van
zeer recent, waarin erkenning van Israél expliciet wordt uitgesloten.

"Het Palestijnse volk heeft 60 jaar lang de reeks ontberingen doorstaan, van verbanning tot armoede,
van bombardementen tot discriminatie, maar is nooit in de valkuil getrapt van elkaar vermoorden™
(nr. 25, "Palestijnse psychiater over de 'sociale vergiftiging™) Ook Khouri verwoordt een
vergelijkbaar sentiment wanneer hij stelt dat Israél van 'een grotendeels volgzame bevolking' een
'kweekvijver van zelfmoordterroristen en bommengooiers' heeft gemaakt.

Dat is pertinent onjuist: al in de jaren 30, tijdens de grote Arabische opstand in Palestina, moordde
de radicale Husseini clan de gematigdere Nusseibeh en Nashashibi clans uit. Bovendien ging aan
deze 'ontberingen’ veelvuldig geweld tegen de Joodse gemeenschap in Palestina vooraf, en hebben
de Palestijnen in de 60 jaar die erop volgden ook steeds geweld tegen Israél gebruikt/aanslagen in
Israél gepleegd, van vliegtuigkapingen tot bomaanslagen en het leggen van explosieven.

Door de diverse geinterviewden werd van alles beweerd dat niet werd gecheckt en soms duidelijk
onjuist was. Zo werd Zeev Jabotinski als een mainstream zionist neergezet en zijn leer van de
1Jzeren Muur als officiéle Israélische leer. Ook werd meermaals beweerd dat Israél met de militaire
operatie niets is opgeschoten, en gesuggereerd dat vooral burgers het slachtoffer waren, terwijl Israél
toch een behoorlijke klap heeft toegebracht aan de militaire infrastructuur en de wapenvoorraden en
-werkplaatsen van Hamas.

Omissies

De verantwoordelijkheid voor de vele burgerdoden en de grote schaal van de verwoestingen wordt
geheel bij Israél gelegd, niet bij Hamas. In het algemeen worden de Palestijnen erg passief neergezet,
ze doen eigenlijk niet veel behalve proberen te overleven. Ze zijn de hulpeloze slachtoffers van een
wreed en oppermachtig Israél, dat zich van niets en niemand wat aantrekt. De krant geeft bijna
uitsluitend het Palestijnse narratief, hun angsten, wanhoop, woede en onmacht, en zelden de angsten,
woede en frustraties van Israéls kant. Door het ontbreken van wederhoor of relativering van het
Palestijnse verhaal, of van een objectieve weergave van de Israélische posities en beweegredenen,
lijkt het vaak alsof Israél zomaar, zonder enige reden, dit of dat bombardeerde, uit pure wreedheid,
onverschilligheid, of waarom dan ook.

Het vele Israélische bronnenmateriaal over hoe Hamas civiele gebouwen gebruikte in haar strijd,
zich tussen burgers verschool, kinderen inzette in de strijd, hulpgoederen stal, ambulancepersoneel
dwong Hamas strijders te vervoeren, burgers niet liet vertrekken uit bepaalde gebieden etc. wordt
door NRC genegeerd; wanneer dit al kort wordt vermeld, wordt het direct afgedaan als Israélische
propaganda en dus ongeloofwaardig. NRC had dergelijk materiaal serieus moeten nemen en
bespreken, en tegenover de claims van de VN en Palestijnse bronnen moeten zetten.

NRC negeerde doelstelling en tactiek van Hamas, en de steun die zij krijgt van Hezbollah, Syrié en
Iran. Extremistische uitspraken, dreigementen en een ideologie van martelarenschap overgoten met
een antisemitisch sausje, NRC besteedt er geen aandacht aan. Hamasleider Nizar Rayan, door Israél
gedood in een luchtaanval op 1 januari, noemde de Joden een ‘cursed people’, door Allah veranderd

4



in apen en varkens en dat continu door Allah wordt gestraft voor haar zonden. Waarom onthoudt
NRC dit haar lezers?

Ook negeerde NRC de angst van Israél voor de Iraanse dreiging, en de smokkel van steeds betere
wapens uit Iran naar de Gazastrook. Men suggereert dat de smokkeltunnels vooral voor
(noodzakelijke) goederen worden gebruikt, en de wapensmokkel wordt als een onbewezen
Israélische claim neergezet.

Terwijl de blokkade van de Gazastrook meermaals wordt beschreven (en gehekeld), is er nauwelijks
aandacht voor het feit dat Israél tijdens haar offensief dagelijks 100-150 vrachtwagens met
hulpgoederen doorliet. Een enkele keer wordt van 'enkele tientallen' vrachtwagens gesproken, wat
direct als veel te weinig wordt afgedaan, maar waarop die bewering is gebaseerd staat er niet bij.
Meermaals wordt gemeld dat er veel en veel te weinig hulp binnenkomt en de dagelijkse
gevechtspauzes die Israél in acht nam absoluut onvoldoende waren, maar het is toch redelijk uniek
dat Israél dergelijke gevechtspauzes tiberhaupt inlaste, waar Hamas overigens dankbaar misbruik
van maakte, maar daarover stond (veelzeggend genoeg) niets in de krant.

Volgens een bericht in Haaretz hielpen 120 Israélische legerofficieren bij de codrdinatie van hulp
aan Palestijnse burgers, evacuatie uit gevaarlijke gebieden, etc. De NRC heeft ook dit niet vermeld.

Israélische politiek

Terwijl Hamas gematigder wordt voorgesteld dan zij is, worden Israélische partijen en politici juist
hardlijniger voorgesteld. Israélische leiders worden vooral geciteerd wanneer zij dreigende taal
uiten, en de winst voor rechts tijdens de verkiezingen wordt breed uitgemeten. De nieuwe regering
wordt in meerdere artikelen gehekeld, en zal volgens een hoofdredactioneel commentaar 'geen
millimeter toegeven'. Ook Kadima en de arbeidspartij worden negatief neergezet, en Lieberman
wordt consequent van het adjectief 'extreemrechts' voorzien. De aanvankelijke weigering van
Netanjahoe om de tweestatenoplossing te accepteren wordt gehekeld, en wanneer hij overstag is
wordt dit als 'semantiek’ afgedaan omdat hij teveel voorwaarden zou stellen. Over de
nederzettingenpolitiek en de voortgaande bouw verschijnen tientallen artikelen, terwijl over een
vredesvoorstel dat voormalig premier Olmert aan Abbas heeft gedaan wordt gezwegen. Op 23 juni
meldt de Haaretz dat Olmert Abbas 93% van de Westoever heeft aangeboden met een compensatie
van 6%. Het is onacceptabel dat de NRC dit heeft genegeerd. Leiders van de Palestijnse Autoriteit
(zoals Saeb Erekat in juni in een interview met een Jordaanse krant), hebben zelf aangegeven dit
voorstel te hebben afgewezen en waarom.

Ook genegeerd wordt het feit dat Israél tientallen checkpoints en roadblocks heeft opgeruimd. Dit
proces was al onder Olmert begonnen en werd onder Netanjahoe voortgezet. Pas eind juli verschijnt
er een voorzichtig optimistisch artikel in de NRC over de grotere Palestijnse bewegingsvrijheid en
beter lopende Palestijnse economie.

Opiniestukken en hoofdredactionele commentaren

In meer dan de helft van de nieuwsberichten wordt een gekleurd beeld gegeven van de oorlog,
terwijl in de reportages, de interviews en andere achtergrondartikelen en analyses duidelijk een
Palestijns perspectief domineert. De opiniestukken springen er echter uit en zijn het sterkst gekleurd,
met maar liefst drie zeer eenzijdige en ook opruiende artikelen, van de Libanese journalist Rami
Khouri ("Israél heeft weinig geleerd van 40 jaar geweld", nr. 12), van Mohammed Benzakour ("De
wereld kan niet blijven wegkijken", nr. 34), en van Gretta Duisenberg en Jan Wijenberg ("Laat Israél
zelf de rekening betalen™, nr. 104). Zij zijn niet anders dan als een grote tirade tegen Israél te
omschrijven, vol met suggestieve opmerkingen, insinuaties, onjuistheden en beledigingen aan het
adres van Israél. Volgens Khouri zijn Israéli's 'verwaand', ‘hoogmoedig’, ‘meedogenloos' en
‘onoprecht’ (in vredesonderhandelingen). Alles ligt alleen aan Israél, en alle Arabische geweld en
extremisme is door Israél veroorzaakt. Israél wil het hele Midden-Oosten militair overheersen, en
voert een politiek van 'uithongering, verstikking, kolonisatie, moord, mishandeling en terreurtactiek’

5



tegen de Palestijnen. Duisenberg en Wijenberg hebben het over de 'Israélische staatsterreur’, en zij
beweren dat Israél uit puur sadisme steeds weer de boel kapot schiet in zowel Libanon als Gaza,
waarna de internationale gemeenschap bereidwillig de beurs trekt. VVolgens Benzakour komt Israél
met haar wangedrag weg vanwege de Holocaust, zijn de raketten van Hamas slechts een
wanhoopsactie, en wordt het tijd voor harde sancties tegen Israél. Op deze artikelen zijn geen
tegenartikelen geplaatst.

De hoofdredactionele commentaren zijn alle vijf (in meer of mindere mate) eenzijdig, veroordelen
vooral het Israélische geweld terwijl de raketten en dubieuze tactieken van Hamas worden genegeerd
en roepen op met Hamas te praten. Aan Hamas worden daarbij geen voorwaarden gesteld, en Israéls
argumenten worden soms nogal laatdunkend afgedaan. Ook worden dubieuze beweringen gedaan als
dat Israél burgerdoelen heeft aangevallen zonder enig militair oogmerk, en dat bij ‘de beschieting
van een school zeker 40 burgers zijn omgekomen' (dit was de VN school in Jabalya, en over het
aantal (burger)doden zijn de meningen verdeeld; bovendien had Israél de school zelf niet beschoten).
NRC beweerde voorts dat de pamfletten die Israél uitstrooide boven Gaza om de burgers te
waarschuwen zinloos waren omdat ze toch nergens heen konden en hekelt het in haar ogen eenzijdig
pro-Israélische standpunt van de Nederlandse regering.

Alleen het laatste hoofdredactionele commentaar (van na de oorlog) is wat gematigder van toon.

Vergelijking met eerder onderzoek

In vergelijking met het onderzoek over de eerdere periode lijkt er een lichte verbetering te zijn in de
gekleurdheid van de artikelen, maar harde conclusies kunnen op basis daarvan niet worden
getrokken. Per artikelsoort zijn de aantallen te klein om er duidelijke uitspraken over te doen. Het
tweede onderzoek betrof een veel kortere, en vanwege de Gaza Oorlog uitzonderlijke, periode. Ook
zijn in het eerste onderzoek de scores van de artikelen op alle criteria in een schema verwerkt, terwijl
ze in dit onderzoek globaler zijn bekeken. Verder verschenen in de tweede periode meer extreme
opiniestukken (Gretta Duisenberg, Mohammed Benzakour), in vergelijking waarmee artikelen met
een lichtere kleuring eerder redelijk overkwamen. Het is mogelijk dat daardoor berichten met slechts
één of twee tendentieuze formuleringen eerder als neutraal zijn gekwalificeerd dan in het eerste
onderzoek. Om conclusies te trekken over een duidelijke verandering in de berichtgeving zouden
meer onderzoeken in meer, en vergelijkbare, periodes nodig zijn.

Het eerdere onderzoek betrof 79 artikelen over het conflict, het onderzoek rond de Gaza Oorlog telt
124 artikelen, dat is dus ruim de helft meer over een half zo lange periode (3 maanden tegenover 6
weken).

Van de nieuwsartikelen was in het eerste onderzoek 28% neutraal, nu is dat 38%. Het aantal licht
gekleurde artikelen nam af van 33 naar 28% en het aantal gekleurde van 37 naar 28%; alleen het
aantal sterk gekleurde nieuwsberichten steeg van 2 naar 6%. Het aantal neutrale achtergrondartikelen
steeg van 11 naar 16%, licht gekleurd van 11 naar 15% en gekleurd van 54 naar 55%, maar sterk
gekleurde achtergrondartikelen halveerden van 25 naar 13%, terwijl er nu ook 1 interview verscheen
dat naar Israéls kant gekleurd was.

Het grootste verschil zit in de opinieartikelen: waren in het eerste onderzoek 4 van de 5 opinies
gekleurd in het nadeel van Israél en de vijfde sterk gekleurd, het tweede onderzoek met 16 artikelen
geeft een gevarieerder beeld: 25% was neutraal tot licht gekleurd, 44% gekleurd en 25% sterk
gekleurd ten nadele van Israél, terwijl 6% (1 column) gekleurd was ten voordele van Israéls positie.
Er waren naast de hoofdredactionele commentaren dit keer veel meer opinie artikelen, zowel van
vaste columnisten als gastopinies.

Het resultaat blijft dat een grote meerderheid van de berichten in de NRC over het conflict
onevenwichtig was, en door de veel uitvoeriger media-aandacht tijdens de Gaza Oorlog er dus ook
veel meeér gekleurde artikelen verschenen.



Vanwege de felle reacties en emoties die de oorlog ook in Nederland opriep ging een gedeelte van
de berichtgeving hierover, en was er meer aandacht voor het beleid van de Nederlandse regering, de
demonstraties en de 'import' van het conflict naar Nederland. Ook wat betreft deze onderwerpen was
de NRC gekleurd: men vond de Nederlandse regering, die weigerde Israél te veroordelen maar haar
wel tot meer voorzichtigheid maande en een staakt-het-vuren bepleitte, eenzijdig, men toonde begrip
voor de woede van moslims en had weinig aandacht voor de vele antisemitische uitingen,
bedreigingen en vernielingen. In analyses over de positie van de regering of de Nederlandse publieke
opinie en de vele emoties rond de Gaza Oorlog kwam men meestal niet verder dan de bekende
clichés dat het onderwerp gevoelig ligt vanwege de Holocaust, dat Nederlanders daarover nog steeds
een schuldgevoel hebben, en dat met name de moslimgemeenschap zich identificeert met de
Palestijnen. In de artikelen hierover kwamen overigens vooral weer critici van Israél aan het woord.

Propagandaoorlog

In een propaganda oorlog als deze moet de krant zeer terughoudend zijn in haar oordeel en
voorzichtig in beschuldigingen naar een van beide partijen. ledere bron, ook ogenschijnlijk neutrale
bronnen als de VN of het Rode Kruis, dient met gepast wantrouwen te worden bejegend. Hoe komen
zij aan hun informatie, met wie hebben zij vooral te maken, wat voor beeld krijgt men als gevolg
daarvan? De krant had met name kritischer moeten zijn naar Palestijnse bronnen en de UNRWA,
beide duidelijk partij in het conflict (UNRWA bestaat voor een groot deel uit Palestijnse
vluchtelingen) en geen neutrale buitenstaanders. De krant moet juist de complexiteit van het conflict
laten zien, het feit dat claims soms moeilijk te verifiéren zijn, dat het voor de journalist moeilijk kan
zijn te achterhalen wat werkelijk is gebeurd en waarom. Naast het laten zien van de beperkingen van
de journalist moet de krant zijn lezers ervoor behoeden te makkelijk partij te kiezen, en te snel te
menen te weten hoe het zit, juist bij een conflict waarbij de emoties zo hoog oplopen en mensen
zozeer de neiging hebben om partij te kiezen.

Helaas was er bij NRC van die voorzichtigheid weinig te merken, en werd Israél eenzijdig in de
beklaagdenbank gezet. Daarmee doet de krant niet alleen de waarheid en de complexiteit van het
conflict geweld aan, maar draagt, onbedoeld, ook bij aan de polarisatie in Nederland. Met name de
verhalen die suggereren dat Israél maar lukraak overal op schiet en expres alles kapot maakt, werken
woede tegen Israél in de hand. Ook de stukken van Benzakour en Duisenberg en Wijenberg, met al
hun superlatieven en aantijgingen van staatsterreur en grootschalig wangedrag, dragen aan deze
woede en polarisatie bij.

Scheiding van feit en mening

Net als tijdens de eerder onderzochte periode valt ook nu op dat er een overvloed aan meningen,
reportages, interviews en analyses (duiding) is en een gebrek aan neutrale, feitelijke
achtergrondinformatie. Langere neutrale nieuws- en vooral achtergrondartikelen, die een zaak
beschrijven zonder het nieuws te willen duiden of allerlei meningen en impressies te geven, waren
zeldzaam.

Overigens gelden bovengenoemde zaken ook voor de periode na de Gaza Oorlog. Ook wat betreft de
verkiezingen, de kritische rapporten over de Gaza Oorlog en Israéls conflict met de VS over het
nederzettingenbeleid, wordt weinig neutrale achtergrondinformatie gegeven en wordt Israél vooral
steeds als rechts, hardlijnig en anti-vrede voorgesteld.

NRC Handelsblad maakt volstrekt onvoldoende onderscheid tussen feiten en meningen, en uit de
berichtgeving komen dan ook een paar duidelijke politieke opvattingen naar voren, zowel in de
hoofdredactionele commentaren (waar dit geoorloofd is) als in de keuze van de opiniestukken en
interviews en de toonzetting in achtergrondartikelen en analyses (waar dit niet past). Hieronder een
paar van de opvattingen die de NRC blijkens haar artikelen toegedaan is:



Israél en de EU moeten praten met Hamas en zelfs officiéle diplomatieke betrekkingen aangaan.
Hamas is eigenlijk veel gematigder dan veelal wordt gedacht. Israél is erg militaristisch en houdt wel
van oorlog, en Israéls harde militaire optreden werkt Palestijns extremisme in de hand. Israéls
militaire optreden werkt daarom averechts, en biedt haar juist niet de veiligheid waarnaar zij zo hard
naar op zoek is. De Gaza Oorlog is niet in de eerste plaats door legitieme militaire overwegingen
ingegeven, zoals de jarenlange raketbeschietingen vanuit de Gazastrook en het verbreken van het
bestand door Hamas, maar door oneigenlijke zaken zoals de verkiezingen en de wens om voor de
onbevredigende afloop van de Libanon Oorlog in 2006 te compenseren (wat betreft dit bestand
wordt met name het narratief van Hamas gegeven). In verschillende artikelen wordt de zogenaamd
zo succesvolle, professionele en gewiekste hasbara van Israél gehekeld, waardoor Israél in staat zou
zijn om alles wat krom is recht te praten. Doordat journalisten de Gazastrook niet in mochten zou
Israél een monopolie op de informatievoorziening hebben, en dit uitbuiten door te zorgen voor goede
‘press kits', telefoonnummers van slachtoffers van de Qassam raketten en voorlichters in alle talen.

Zonder aan de intenties van de NRC te twijfelen, heeft die focus op Israéls vermeende succesvolle
en gewiekste hasbara een nare bijsmaak, en sluit zij aan op het antisemitische thema van een
oppermachtige Joodse lobby die achter de schermen ongehoord veel macht uitoefent op de media,
financiéle wereld en de politiek. Dergelijke zaken worden tegenwoordig geregeld in discussies op
internet beweerd, ook op mainstream websites van bijvoorbeeld kranten. Het is uiteraard volkomen
legitiem te beschrijven hoe beide partijen proberen mensen van hun gelijk te overtuigen, maar de
toon was soms ronduit suggestief. Bovendien werd de propaganda van Hamas volkomen genegeerd,
en juist deze eenzijdigheid is bedenkelijk. De krant zou wat dit betreft voorzichtiger moeten zijn en
rekening moeten houden met de geschiedenis. Bovendien is het ietwat vreemd om Israél van een
informatiemonopolie te beschuldigen terwijl de NRC zelf nota bene geen enkele reportage in Sderot
of een andere Israélische plaats maakte, en veelvuldig gebruik maakte van Palestijnse bronnen. Guus
Valk wist donders goed dat de beelden van het Palestijnse Ramatan TV en enkele andere Palestijnse
media gigantisch in trek waren bij de media, Al Jazeera wel een correspondent in Gaza had, en
bovendien in het internettijdperk een monopolie op informatie natuurlijk sowieso niet mogelijk is.

Journalistieke maatstaven

Ook wat betreft de Gaza Oorlog voldeed NRC Handelsblad niet aan de journalistieke maatstaven en
aan haar eigen principes. Wederhoor en context ontbraken veelvuldig, er werd te weinig afstand
bewaard van de materie, en feit en mening werden volstrekt onvoldoende gescheiden. Bovendien
werden niet alle relevante bronnen geraadpleegd en niet de visie van alle relevante partijen (fair)
weergegeven. Van haar eigen waarden als vrijheid en wantrouwen jegens ieder gezag of collectief,
en diversiteit van meningen en ideeén, is niet veel terug te vinden in de berichtgeving. NRC liet één
kant van het verhaal zien, belichtte slechts één helft van de foto. Daarmee heeft zij haar lezers
onvoldoende geinformeerd over de Gaza Oorlog, en hen niet de kans geboden zichzelf op grond van
alle beschikbare informatie en tegenstrijdige claims, een beeld te vormen van deze episode in het
Israélisch-Palestijns conflict. Het conflict is niet goed te begrijpen zonder ook Israéls kant,
beweegredenen en angsten te kennen en te begrijpen (en dan niet voornamelijk via de soms ronduit
karikaturale beschrijvingen die Israéls critici hiervan gaven). Soms lijkt de krant haar lezers een
mening echt te willen opdringen, zoals de constante nadruk op het zogenaamde pragmatisme van
Hamas en extremisme van de nieuwe Israélische regering. Daarnaast heeft NRC door haar eenzijdige
berichtgeving bijgedragen aan een anti-Israél klimaat en de toenemende polarisatie rond dit
onderwerp in de samenleving.

Deze tendens zette zich voort in de berichtgeving over de nasleep van de oorlog en de vraag of en in
hoeverre Israél en Hamas oorlogsmisdaden begingen, de Israélische verkiezingen en het beleid van
de nieuwe regering. Israélische onderzoeken of reacties op beschuldigingen wat betreft
oorlogsmisdaden in Gaza werden zeer beknopt en afstandelijk gegeven, terwijl de beschuldigingen
zelf veel prominenter werden behandeld en deze ook als betrouwbaar werden neergezet.



De berichtgeving van NRC Handelsblad lijkt in een breder beeld te passen waarin er meer aandacht
is voor het Palestijnse narratief dan voor Israéls kant. Van een kwaliteitskrant als NRC Handelsblad,
die zegt 'de nuance te zoeken', mag verwacht worden dat zij zich niet laat leiden door trends maar
slechts door het streven naar goede en evenwichtige berichtgeving.

Hostile media effect

Omdat het moeilijk is onderzoeken als deze op te stellen met criteria waar vriend en vijand het
geheel over eens zijn, en die, ongeacht wie ze toepast, dezelfde resultaten zouden geven, worden ze
vaak afgedaan als subjectief en meer zeggend over de makers dan over het medium. Betrokken
personen zouden zelf subjectief tegen het conflict aankijken en daarom de media als ongebalanceerd
zien, het 'hostile media effect’. Het NOS Journaal en ook de ombudsman van de Volkskrant hebben
expliciet gesteld in reactie op kritiek dat men te pro-Israél dan wel te pro-Palestijns zou zijn, dat als
men van beide kanten dit verwijt krijgt, men blijkbaar wel goed zit.

Dat is een te makkelijke redenering. Bovendien is de gekleurdheid van de artikelen in NRC
Handelsblad die uit dit onderzoek naar voren komt, zo sterk dat het resultaat nog steeds negatief zou
uitvallen bij een mildere beoordeling van de artikelen. Zelfs als alle artikelen in de tabel (zie pagina
2) een kolom opgeschoven zouden worden (neutraal beoordeeld als licht pro-Israél en licht gekleurd
ten voordele van de Palestijnen als neutraal, enz.), dan zou de uitkomst zijn dat de nieuwsberichten
gemiddeld neutraal scoren, maar de achtergrondartikelen en opiniestukken zouden nog steeds voor
71 respectievelijk 76 procent gekleurd zijn ten voordele van de Palestijnen en/of ten nadele van
Israél.

Drs. Ratna E. Pelle, Nijmegen
stichting W.A.A.R.
augustus 2009 / update februari 2010



