Krantenonderzoek NRC Handelsblad
naar de berichtgeving over het
Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

Periode: 20-10-2007, 01-11-2007 t/m 31-01-2008

Drs. Ratna E. Pelle, Nijmegen
stichting W.A.A.R.
juni-augustus 2009



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

INHOUD

1. Inleiding en vraagstelling p.3
1.a. Motivatie van dit onderzoek p. 3
1.b. De (journalistieke) principes van NRC Handelsblad p. 4
2. Het onderzoeksmateriaal en de onderzochte periode

2.a. Tijdsperiode p.4
2.b. Indeling artikelen p.5
3. Werkwijze en criteria p.5

4. Resultaten onderzoek; uitwerking criteria en toetsing van de artikelen daaraan
4.a. Perspectief

4.b. Wie aan het woord en brongebruik

4.c. Krantenkoppen

4.d. Hoor en wederhoor

4.e. Suggestieve en ongefundeerde opmerkingen
4.f. Onjuistheden

4.g. Context

4.h. lllustraties

4.i. Suggestief of niet-neutraal woordgebruik

4.j. Kritiekloze interviews

4 k. Totaalbeeld

COTTTTTTTTDT
=
[N

5. Resultaten onderzoek, uitgesplitst naar soort artikel p. 18
5.a. Nieuwsberichten p. 18
5.b. Achtergronden, reportages en nieuwsanalyses p. 19
6. Omissies en de visie van NRC Handelsblad p. 21
6.a. Visies en aannames van NRC p. 21
6.b. Relevante zaken waarvoor NRC geen aandacht had p. 22

7. Conclusies

7.a. Teveel mening, te weinig achtergrond

7.b. Palestijns leed centraal

7.c. De visies die in de artikelen doorklinken kort op een rijtje

7.d. Dader en slachtoffer

7.e. Gebruikte bronnen niet neutraal

7.f. Debat over de rol van de media in het Israélisch-Palestijns conflict
7.9. De media-oorlog

TOTTTTOD
N
a

Appendices:

A - Bespreking per artikel
B - Schema



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

1. Inleiding en vraagstelling
Voor u ligt een onderzoek naar de berichtgeving in NRC Handelsblad over het Israélisch-Palestijnse conflict.

De hoofdvraag in dit onderzoek is, of deze berichtgeving evenwichtig en onpartijdig is: is er aandacht en
ruimte voor alle relevante visies en feiten, zonder de lezer een bepaalde visie op te dringen?

Een hiermee samenhangende vraag is, of de krant zich aan haar eigen journalistieke principes houdt, zoals
hoor en wederhoor en het gebruiken van alle relevante bronnen. Het uitgangspunt van onpartijdigheid staat in
de beginselverklaring van NRC vermeld, alsmede het duidelijk gescheiden houden van feiten en opinies.
Meningen horen thuis op de opiniepagina's, aldus NRC Handelsblad.

Naast de beoordeling van de in NRC gepubliceerde artikelen aan de hand van een reeks criteria, zal ook
gekeken worden of belangrijke gebeurtenissen uit de betreffende periode hierin ontbreken, en welke
totaalindruk de berichtgeving achterlaat. Wat voor achtergronden (duiding) krijgt de lezer naast de
nieuwsberichten, en welke visies op het conflict komen in de artikelen naar voren?

Bij dit onderzoek horen tevens 2 appendices: een artikelenlijst, waarin alle onderzochte artikelen zijn vermeld
en beschreven, voorzien van commentaar op grond van de onderzoekscriteria, en een overzicht van hoe de
artikelen op de verschillende criteria 'scoren'.

1.a. Motivatie van dit onderzoek

Berichtgeving door de media is belangrijk voor een goed begrip van het conflict. Ook zijn de media bepalend
in het ontwikkelen van onze visie op dit en andere conflicten. Voor veel mensen zijn kranten nog steeds een
primaire bron van informatie, waarin veel meer feiten en achtergronden kunnen worden gegeven dan in het
NOS journaal, en die informatie wordt als betrouwbaarder gezien dan wat men van internet haalt. Israél en de
Palestijnse kwestie staan altijd in de schijnwerpers. Juist van de NRC als kwaliteitskrant en 'slijpsteen voor de
geest' kan men over een lastig en ingewikkeld conflict als dit een kwallitatief hoogstaande berichtgeving
verwachten, met zowel goede nieuwsvoorziening als interessante en verdiepende achtergrondinformatie.
NRC hecht naar eigen zeggen aan objectieve berichtgeving en een strikte scheiding tussen feiten en opinies.
Ook profileert NRC Handelsblad zich met haar berichtgeving over het buitenland, en heeft zij (volgens
Wikipedia) van alle kranten de meeste correspondenten in het buitenland. NRC is daarnaast niet ideologisch
gebonden aan een bepaalde levensbeschouwing of achtergrond die objectiviteit in dit conflict mogelijk in de
weg kan staan.

De berichtgeving over het Israélisch-Palestijns conflict en de onderwerpen die daarbij aan bod komen en
welke invalshoek gekozen wordt, bepalen voor een groot deel hoe de lezer het conflict beoordeelt. Over geen
ander buitenlands probleem wordt zoveel geschreven als over Israél en de Palestijnen, en geen ander conflict
roept zoveel emotie op bij mensen en zoveel felle reacties.

De media worden er veelvuldig van beschuldigd niet objectief te zijn in hun berichtgeving over het Midden-
Oosten conflict, en zij worden er door sympathisanten van beide kanten van beticht bevooroordeeld te zijn.
ledere correspondent die Israél en de Palestijnen 'doet' krijgt stapels boze brieven en mails. Sommigen
trekken de conclusie dat zolang zij in ieder geval van beide kanten boze reacties krijgen ze het wel goed
zullen doen, wat natuurlijk nogal simplistisch is. Ondanks al deze aantijgingen en kritiek is er weinig echt
onderzoek naar de berichtgeving gedaan. De algemene teneur lijkt te zijn dat de media nu een stuk
evenwichtiger zijn dan in het verleden, toen men vooral aandacht had voor de Israélische kant en kritiek op
Israél vanwege de Holocaust zeer gevoelig lag. Ook is er de laatste jaren veel aandacht voor de vermeende
invloed van de Israél-lobby, die goed georganiseerd zou zijn en Israéls critici met succes het etiket van
antisemieten op zou plakken. Kritiek op Israél zou nog steeds moeilijk liggen, en mensen zouden nog steeds
vreselijk op hun woorden moeten letten waar het Israél betreft.

In dit onderzoek wil ik nagaan wat daarvan klopt, wat betreft de berichtgeving in NRC Handelsblad. Is de
NRC evenwichtig? Lijkt zij (nog steeds) voorzichtig om te gaan met kritiek op Israél? Is er iets van te merken
dat dit 'extra gevoelig' ligt? Of is zij misschien naar de andere kant doorgeslagen? Heeft zij een goed
evenwicht gevonden, waarbij aan de positie van beide partijen recht wordt gedaan? En beperkt zij zich tot het
geven van feiten - alle relevante feiten? - of doet zij ook veel aan opinievorming? Komen alle relevante
opinies daarbij aan bod?



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

1.b. De journalistieke principes van NRC Handelsblad

NRC Handelsblad zegt zich te baseren op liberale waarden zoals de vrijheid van het individu, en
waakzaamheid en wantrouwen tegenover een te grote rol voor het collectief - ieder collectief. Uit de
beginselverklaring op de website (uit 1970):

"De vrijheidsgedachte die wij voorstaan, verdraagt zich niet met geloof in enig dogma, aanvaardt niet bij
voorbaat enig gezag. Dat betekent een niet aflatende waakzaamheid, voortdurend onderzoek. Ook
waakzaamheid jegens onszelf, ook zelfonderzoek, want de mens is een gewenningsdier, dat moeilijk afstand
doet van vertrouwde gewoontes en denkpatronen - en niets menselijks is ons vreemd. De vrijheidsgedachte
die wij voorstaan, betekent ook verdraagzaamheid tegenover andersdenkenden, want de vrijheid die wij voor
onszelf opeisen, kunnen wij, krachtens die gedachte, anderen niet ontzeggen. De grens van die
verdraagzaamheid ligt evenwel daar waar anderen onze vrijheid dreigen aan te tasten.”

Ook staat men diversiteit van meningen en ideeén voor, waardoor de lezer zijn eigen mening kan vormen,
zonder hem/haar een bepaalde visie op te dringen:

"Bovendien: wij respecteren onze lezers te zeer dan dat wij hen als onvolwassenen willen behandelen.
Daarom zullen wij hun ook geen meningen opdringen. Het is ons doel hun in de eerste plaats de ruimst
mogelijke informatie te geven, op grond waarvan zij dan zelf hun eigen mening kunnen vormen. Willen zij
daarnaast nog kennis nemen van onze mening, die gescheiden van die informatie gegeven wordt, dan is dat
meegenomen. En zelfs dan zullen wij hen wel eens met wat vraagtekens confronteren, die hen, hopen we, tot
nadenken zullen prikkelen. Want op alwetendheid maken wij geen aanspraak.

Uit de eerbied die wij jegens onze lezers koesteren, vloeit de plicht voort hun de informatie zo onversneden
mogelijk te geven. Dat wil zeggen: niet-partijdig, niet met een of andere ideologische opzet. maar het
betekent ook dat wij hen kennis zullen laten maken met maatschappelijke stromingen en gebeurtenissen
waarmee zij - of wijzelf - het misschien helemaal niet eens zijn. Wij voelen ons echter niet geroepen om onze
lezers hetzij te indoctrineren, hetzij te helpen de ogen gesloten te houden. Wie dat niet zint neme een andere
krant."

Ook uit de rubriek 'de lezer schrijft, de krant antwoordt' blijkt dat NRC veel waarde hecht aan
onafhankelijkheid en diversiteit van meningen, en wars is van enig dogma of populisme.

Algemene journalistieke waarden zoals hoor en wederhoor, feiten checken, minimaal twee van elkaar
onafhankelijke bronnen moeten een feit bevestigen, etc. komen in deze rubriek geregeld aan de orde en deze
normen heeft de krant naar eigen zeggen hoog zitten. Daarnaast geeft men in deze rubriek aan dat men
terughoudend is met het gebruik van zogenaamde citaatkoppen en dat onmiddellijk duidelijk moet zijn van
wie de betreffende uitspraak afkomstig is.

2. Het onderzoeksmateriaal en de onderzochte periode
2.a. Tijdsperiode

Het materiaal voor dit onderzoek bestaat uit 83 artikelen over het Israélisch-Palestijnse conflict, verschenen in
NRC Handelsblad in de periode van november 2007 t/m januari 2008, inclusief een artikel uit oktober 2007.
(Zie appendix A voor een beschrijving per artikel, en appendix B voor een overzicht van de gebruikte artikelen
en hun scores.)

Ik heb een vrij willekeurige tijdsperiode als voorbeeld gekozen in dit onderzoek, om tot uitspraken te komen
over de berichtgeving in NRC wat betreft Israél-Palestina in het algemeen.

In de betreffende tijdsperiode waren Israél en de Palestijnen veel in het nieuws, met name vanwege twee
zaken: de vredesconferentie in Annapolis en de onderhandelingen die daarna weer zijn gestart tussen Israél
en de PA-regering van president Abbas, en de escalatie in Gaza, die uitmondde in de doorbraak van de
grens bij Rafah. In deze periode verschenen 26 artikelen van de hand van Salomon Bouman, 8 van
Alexander Weissink, 3 van Caroline de Gruyter en 2 van Carolien Roelandts, naast incidentele andere
auteurs. Daarbij is het laatste artikel (20-10-2007) van correspondent Oscar Garschagen in het onderzoek
betrokken. Garschagen was tot dan toe de spreekbuis van NRC wat betreft de berichtgeving over Israél, en in
zijn laatste bijdrage zitten alle elementen die zijn artikelen kenmerkten. De periode november-januari begint
met een boekbespreking van Mearsheimer en Walt en eindigt met het Winograd rapport over de Tweede
Libanon Oorlog. De 83 artikelen die zijn onderzocht rechtvaardigen algemene uitspraken en conclusies.



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

2.b. Indeling artikelen

De artikelen zijn onderverdeeld in nieuwsberichten (soms van persbureaus maar ook van een eigen
correspondent), korte nieuwsberichten (één kolom, informatie niet van de eigen correspondent maar van een
persbureau), nieuwsanalyses, reportages, interviews, hoofdredactionele commentaren, opiniestukken,
portretten en boekrecensies. NB: het verschil tussen nieuwsanalyses en reportages was niet altijd geheel
duidelijk; bij een reportage wordt doorgaans een beeld geschetst van een zaak en met mensen ter plaatse
gesproken zonder dat daar een duidelijke conclusie aan wordt verbonden, terwijl bij een nieuwsanalyse of
achtergrondartikel de correspondent zelf een aantal feiten met elkaar verbindt en in een kader plaatst.

Van de 83 artikelen zijn 47 nieuwsberichten, 13 achtergrondartikelen, 4 nieuwsanalyses, 9 reportages, 3
hoofdredactionele commentaren, 4 interviews, 1 boekrecensie, 1 portret en 1 opiniestuk.

3. Werkwijze en criteria
De artikelen zijn aan de volgende criteria getoetst:

1. Perspectief (gezichtspunt, hoe wordt het onderwerp belicht, worden verschillende visies gegeven of is een
visie dominant)

Wordt het standpunt van beide kanten fair weergegeven? Is voor beide kanten evenveel aandacht?

2. Bronnen

- Welke bronnen zijn gebruikt, zijn alle beschikbare bronnen gebruikt, is duidelijk op welke bronnen het artikel
is gebaseerd?

- Zijn de mensen die in het artikel aan het woord komen vooral kritisch over Israél of over de Palestijnen?

3. Krantenkop. Wekt de kop boven een artikel een bepaalde suggestie? Dekt zij de lading van het artikel? Is
bij een zogenaamde citaatkop duidelijk van wie het citaat afkomstig is?

4. Is er hoor en wederhoor toegepast?

Krijgt bij een specifieke aantijging de andere kant de gelegenheid om te reageren? Wordt die reactie ook fair
weergegeven?

5. Bevat het artikel suggestieve opmerkingen of taalgebruik, klinkt de mening van de correspondent erin
door, worden ongefundeerde beweringen gedaan? Is een nieuwsanalyse gebaseerd op alle beschikbare
feitelijke informatie?

6. Wat voor context wordt er gegeven voor een bepaalde gebeurtenis of geweld van beide kanten?
Ontbreken belangrijke feiten die essentieel zijn om een gebeurtenis te kunnen begrijpen? Wordt bij een van
beide partijen vaker een verklaring gegeven voor gebruikt geweld?

Ook: wordt er over een bepaalde zaak ook relevante achtergrondinformatie gegeven? Dit hoeft uiteraard
niet in ieder artikel, maar heeft meer betrekking op het totaal.

7. Wat voor perspectief spreekt uit de illustratie bij het artikel?

8. Wat voor woorden worden gebruikt voor verschillende groeperingen, geweld van beide kanten, acties van
beide partijen? Zijn deze woorden neutraal of hebben zij een positieve dan wel negatieve lading? Wordt een
partij negatiever neergezet door gebruik van stigmatiserende bewoordingen?

9. In een interview: Stelt de interviewer kritische vragen, confronteert hij de geinterviewde met feiten die zijn
verhaal tegenspreken, met tegengestelde opvattingen? Neemt de correspondent in reportages duidelijk
afstand van wat geinterviewde personen zeggen? Worden andere feiten tegenover de feiten of visie van door
hem geinterviewde mensen gezet, of diens visie anderszins gerelativeerd? Gebeurt dit bij mensen van beide
kanten in dezelfde mate? Wordt duidelijk gemaakt wat de achtergrond van de geinterviewde is?

Niet ieder artikel hoeft geheel neutraal te zijn. Het is volkomen legitiem dat in sommige artikelen de ene kant,
en in andere de andere kant wat meer aan bod komt. Het gaat vooral om het totaalplaatje, om patronen, om
wat voor beeld de artikelen bij elkaar opgeteld geven over het conflict. Terwijl zaken als context en
perspectief dus niet in ieder artikel precies in evenwicht hoeven zijn, horen ongefundeerde, suggestieve en
onjuiste beweringen niet thuis in de krant.

Niet alle criteria zijn op alle artikelen van toepassing. In een kort artikel hoeft geen uitgebreide uitleg van de
achtergronden van een escalatie of probleem gegeven te worden. In zulke gevallen geef ik dat aan met nvt
(niet van toepassing). De grens is niet altijd scherp te trekken: als in een artikel eerder gepleegd geweld wordt
herhaald (vorige week vielen door acties van het Israélische leger 10 doden), moet dan niet ook de aanleiding
kort worden herhaald (volgens het Israélische leger waren zij van plan een aanslag te plegen)? En wanneer
moet bijvoorbeeld om wederhoor worden gevraagd? Moet voor iedere Palestijn die boos uitroept dat hij geen
stroom, brandstof of zelfs eten heeft iemand van Israéls kant worden gevraagd om uitleg, of iemand uit



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

Sderot zijn mening mogen geven over de vele Qassam raketten? Dat lijkt overdreven en krampachtig, maar
in het totaalbeeld mogen de visies van één kant niet ontbreken en moet er ook een zeker evenwicht zijn in de
ruimte die aan beide kanten wordt besteed. Een meer alomvattende vraag is of de krant genoeg afstand tot
beide kanten bewaart, informatie en bronnen van beide kanten met gepast wantrouwen behandelt, en of men
voldoende duidelijk maakt aan de lezer dat het gewoon heel moeilijk is uit te maken wat feit en wat
propaganda is en wie gelijk heeft.

Gebaseerd op deze criteria zijn de artikelen vervolgens geclassificeerd in neutraal, licht gekleurd ten voordele
van de Palestijnen/ten nadele van Israél, gekleurd ten voordele van de Palestijnen/ten nadele van Israél, en
sterk gekleurd ten voordele van de Palestijnen/ten nadele van Israél (zie ook het schema in appendix B).

Er waren geen artikelen bij die gekleurd ten voordele van Israél waren.

NB. Ik gebruik zowel de termen 'ten nadele van Israél' en 'ten voordele van de Palestijnen' om een
onderscheid te maken tussen artikelen waarin Israél vooral negatief wordt neergezet of kritisch bejegend, en
artikelen die vooral over de Palestijnen gaan en waarin hun situatie centraal staat. Uiteraard is hierbij veel
overlap, en in het totaalplaatje heb ik ze daarom samengevoegd.

Sommige artikelen gaan niet direct over het conflict, maar heb ik toch meegenomen omdat zij wel bijdragen
aan een bepaalde beeldvorming en relevant zijn voor de vraag hoe de NRC over het conflict en beide partijen
bericht. Dit staat vermeld in het schema.

Hieronder worden de resultaten van het onderzoek per criterium besproken, waarbij ze worden geillustreerd
met concrete voorbeelden uit de artikelen. Voor gedetailleerdere beschrijvingen per artikel, zie de artikelenlijst
in appendix A.

4. Resultaten onderzoek; uitwerking criteria en toetsing van de artikelen daaraan
4.a. Perspectief

Het perspectief van het artikel wil zeggen vanuit welke invalshoek naar de zaak wordt gekeken, welk narratief
vooral wordt gegeven, of alle relevante visies aan bod komen, en ook op een gelijkwaardige wijze aan bod
komen, of dat een bepaalde visie dominant is. De classificaties 'negatief over Israél', 'positief over Palestijnen'
en '(pro)Palestijns’ vallen alle onder een Palestijnse invalshoek. Immers, ook de Israéliér die vooral kritiek uit
op zijn eigen land versterkt daarmee, of vraagt begrip voor, de Palestijnse visie op het conflict. Er zijn
natuurlijk vele Israélische en vele Palestijnse visies, maar de vraag is welke visie(s) aan bod komen en of
sommige visies over- dan wel ondervertegenwoordigd zijn. Onder een Palestijnse visie versta ik een visie
waarin voor de Palestijnen begrip wordt getoond en hun handelen als redelijk, logisch of begrijpelijk wordt
neergezet en uitgelegd. Israél daarentegen komt in deze visie vooral als de veroorzaker of hoofdschuldige
van het geweld en het conflict naar voren, en haar handelen wordt verder niet uitgelegd en inzichtelijk
gemaakt. Het maakt daarbij niet zoveel verschil of die visie afkomstig is van een Palestijn, Israéliér of
buitenstaander. Bij een Israélische visie wordt Israéls rol juist positief of in ieder geval als begrijpelijk
gepresenteerd en zijn de Palestijnen grotendeels verantwoordelijk voor het voortdurende geweld en hun
eigen ellende. Het verschil tussen pro-Palestijns en anti-Israél zit hem vooral in de nuance: ligt meer de
nadruk op de moeilijke situatie van de Palestijnen of wat Israél allemaal fout doet? Soms gebeurt beide
tegelijkertijd.

46 Artikelen hebben een (sterk) Palestijns perspectief of zijn negatief over Israél, 11 artikelen zijn licht pro-
Palestijns of negatief over Israél, 20 artikelen zijn neutraal en 5 gaan er niet over het conflict. Eén artikel heeft
een Israélisch perspectief. In dat artikel worden delen van een speech van Olmert geciteerd, zonder verder
commentaar.

Er is geen enkel artikel dat iets positiefs meldt over Israél, zoals vertrouwenwekkende maatregelen die Israél
neemt voor de conferentie in Annapolis (checkpoints opgeheven, amnestie voor gezochte terroristen, de
zevenduizend Palestijnen uit Gaza die in 2007 in Israélische ziekenhuizen werden behandeld of toestemming
kregen naar de Westoever te gaan, samenwerkingsprojecten met de Palestijnen op diverse terreinen,
activiteiten gericht op dialoog en verzoening zoals het uitbrengen van het vredesspel '‘Peacemaker’ dat eind
november werd uitgegeven en onder Israéli's en Palestijnen verspreid. In Israél bestaan veel van dergelijke
projecten en veel mensen proberen ondanks alles met de Arabieren samen te leven en de toekomst vorm te
geven, maar hiervoor was in de NRC geen aandacht.



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

Voorbeelden van artikelen met een sterk pro-Palestijns perspectief:

* Bloeiend Fort Israél naast verslagen Palestijnen. Droom van Palestijns moederland verder weg dan ooit,
Israéliérs hebben machtsstrijd gewonnen (nr.1)

De strekking van deze laatste reportage van Oscar Garschagen is dat Israél oppermachtig is en het conflict
gewonnen heeft, en de Palestijnen de verliezers en machteloos zijn.

Het artikel begint met een beschrijving van een groep extremistische Joden die de Tempelberg betreedt, en
een rabbi die pleit voor de bouw van de derde tempel op de Tempelberg, waarvoor de rotskoepelmoskee
gesloopt moet worden. Het bezoek van de Joden aan de Tempelberg zou Israéls machtspositie illustreren.
De Tempelberg is voor de Palestijnen niet bereikbaar, wegens totale Israélische controle: muur, checkpoints.
Israél zou haar eigen grenzen al hebben vastgesteld door middel van een politiek van voldongen feiten.
Opgeven van nederzettingen en delen van Jeruzalem is voor Israél onbespreekbaar. De machtige
kolonistenbeweging zou gerustgesteld zijn, en de ontruiming uit de Gazastrook in 2005 beschouwen als een
bescheiden zoenoffer. De muur heeft de Palestijnen en de bezetting onzichtbaar gemaakt, en er zijn
nauwelijks meer Palestijnen in Israél. De Palestijnen zitten opgesloten in 10 enclaves, en zijn steeds
afhankelijker van hulp geworden, waarbij humanitaire crises steeds op het nippertje worden voorkomen. Een
Palestijnse staat is verder weg dan ooit. Abbas sluit voortvarend compromissen, maar is te laat en te zwak
om een compromis te sluiten dat hem een levensvatbare staat geeft en om de feiten op de grond ongedaan
te maken.

Het perspectief van deze reportage is duidelijk Palestijns en zij is vanuit sympathie en begrip voor hun kant
geschreven; Garschagen begint en eindigt met een citaat van een Palestijnse schoonmaker op de
Tempelberg die zijn visie geeft, en er staat een grote illustratie bij van de muur waarover een Palestijns
jongetje kijkt naar het erachter liggende en voor hem onbereikbare Jeruzalem.

* De 51°° staat: Walt en Mearsheimer brengen Amerikaanse steun voor Israél in kaart (nr. 2)

Bespreking door Maarten van Rossem van "De Israéllobby"”, een boek van de Amerikanen John Mearsheimer
en Stephen Walt, dat met name in de VS veel ophef veroorzaakte.

Deze recensie staat bol van suggestieve, ongefundeerde en onjuiste beweringen, waarbij niet altijd duidelijk
is wat Van Rossems meningen zijn en wat de beschrijving van Mearsheimer en Walts boek. Van Rossem is
het zo roerend met ze eens dat hij niet de moeite nam daar enig onderscheid in aan te brengen. Zo stelt hij
onder andere dat vanwege de Israéllobby Israél wordt behandeld als de 51°° staat van de VS, dat de kritiek
op het boek juist de stelling van de auteurs bevestigt dat niet zakelijk over Israél kan worden gepraat, dat de
Israéllobby de beste en meest effectieve lobby is in de VS, dat Israél en de VS tegengestelde belangen
hebben in de strijd tegen terrorisme en de onderdrukking van de Palestijnen een belangrijk motief was van de
plegers van 9/11, dat Israél geen slachtoffer maar dader is en de Palestijnen immoreel onderdrukt worden,
dat Israél een gewelddadige en expansieve staat is en nooit werkelijk werd bedreigd, dat de weigering van
Baraks voorstellen door Arafat op Camp David begrijpelijk is. Het hele conflict wordt vanuit een Palestijns
perspectief beschreven, zij zijn slechts de machteloze slachtoffers en Israél de wrede dader.

4.b. Wie aan het woord en brongebruik

Dit criterium bestaat uit drie onderdelen. In de eerste plaats: wie komen er in de artikelen aan het woord? Het
gaat daarbij vooral om de mensen in reportages en interviews, maar ook in korte berichten worden soms
mensen aangehaald. Wanneer het om een heel kort en weinig zeggend citaat of parafrasering gaat, vermeld
ik dit niet. De woorden van de betreffende persoon moeten iets van een visie geven die het artikel ook (mede)
kleurt. In de tweede plaats vermeld ik bij gebruikte bronnen de persbureaus waarvan het artikel afkomstig is,
en ten slotte vermeld ik ook andere gebruikte of aangehaalde bronnen, zoals een rapport van Betselem, een
onderzoek van Peace Now, of het Palestijnse ministerie van gezondheid.

Wie aan het woord: Ik heb alleen de artikelen geteld waar één van beide kanten duidelijk meer aan het woord
werd gelaten dan de ander, soms in combinatie met internationale organisaties of andere derden. In 20
artikelen kwamen Palestijnen of Arabieren meer aan het woord of werden hun bronnen gebruikt, in 18
artikelen Israéli's of Israélische bronnen, waarvan in 7 artikelen Israéli's die vooral kritiek op Israél uitten, en in
18 artikelen komen derden aan het woord, of worden internationale organisaties aangehaald. De overgrote
meerderheid van deze laatste bronnen uit vooral kritiek op Israél of ondersteunt Palestijnse claims. Ik heb de
UNRWA ook als internationale organisatie geteld, ondanks het feit dat zij vooral Palestijnen in dienst heeft en
nauw met hen verbonden is. De Israéli's die zich niet vooral Israél-kritisch of pro-Palestijns uiten, komen
vooral aan het woord in artikelen die niet over het conflict gaan maar interne zaken betreffen (lerarenstaking,
herdenking Rabin, corruptie, interne militaire onderzoeken), of doen min of meer neutrale uitspraken. Zij uiten
zelden concrete kritiek op de Palestijnen.



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

De Palestijnen komen het uitgebreidst aan het woord, soms zijn hele reportages bijna of zelfs geheel aan hun
claims en grieven gewijd en dit betreft ook bijna altijd het conflict zelf en vaak harde aantijgingen tegen Israél.
Zij vertellen hoe ze te lijden hebben onder Israéls blokkade, waarom Israélisch geweld averechts werkt, dat
Israél geen vrede wil, dat Annapolis geen vrede zal brengen maar alleen Israél in de kaart speelt, dat de
nederzettingen het grootste obstakel zijn en de bouw daarvan doorgaat, etc. Ook de internationale
organisaties (UNRWA, Rode Kruis, Wereldbank, VN) en derden (Maarten van Rossem, Jan Blokker,
Zwitserse diplomaten, Bush, Verhagen, Koenders) zijn voor een groot deel vooral kritisch naar Israél. Het
totale aantal artikelen waarin de aangehaalde bronnen of geciteerde mensen vooral kritisch naar Israél of pro-
Palestijns zijn is 33. Daartegenover staat slechts 1 artikel waarin vooral Olmert aan het woord wordt gelaten
en hij zijn visie op vrede geeft. De andere Israéli's zeggen niks ten faveure van Israél; zij vergroten het begrip
voor Israéls kant niet of geven geen informatie die de Palestijnen in een kwaad daglicht stelt, en hun
uitspraken zijn derhalve niet als pro-Israél te kwalificeren.

De krant lijkt pro-Palestijnse bronnen (en organisaties die bekend staan om hun kritische houding jegens
Israél, zoals Betselem en Peace Now) serieuzer te nemen dan pro-Israélische, en maakt meer gebruik van
deze bronnen dan van pro-Israélische. Officiéle Israélische woordvoerders komen nauwelijks aan het woord,
terwijl wel meerdere keren een woordvoerder van Hamas om zijn mening wordt gevraagd. Hamas
woordvoerders komen niet alleen uitgebreider aan het woord, wat zij zeggen wordt ook ondersteund door
concrete voorbeelden en uitspraken van andere Palestijnen of hulpverleners, terwijl bij Israélische
woordvoerders hun verhaal juist wordt ontkracht door concrete voorbeelden. Onafhankelijke bronnen die de
krant aanhaalt zijn bijna allemaal kritisch ten opzichte van Israél, terwijl organisaties die positief staan
tegenover Israél niet worden aangehaald en hun woordvoerders niet aan het woord komen.

Zie hierover ook paragraaf 7.e: 'Gebruikte bronnen niet neutraal'.

Van de 83 artikelen zijn er 32 overgenomen van persbureaus (AFP, AP, ANP, Reuters).
4.c. Krantenkoppen

46 Koppen zijn neutraal, de rest (37 koppen) zijn allemaal in minder of meerdere mate suggestief of gekleurd
ten nadele van Israél. Met suggestief wordt bedoeld dat een zaak in de kop anders wordt weergegeven of
een andere indruk gewekt.

Twee voorbeelden:

* "Twee Israélische militairen gedood" (nr. 49) en: "stroom op rantsoen in de Gazastrook" (nr. 55).

Die twee militairen werden in een Palestijnse aanval gedood en waren bovendien op verlof, maar als je alleen
de kop leest denk je waarschijnlijk dat ze in gevecht waren met de Palestijnen toen ze werden gedood. Het
was logischer en neutraler geweest te vermelden dat de militairen door Palestijnen werden aangevallen. De
stroom was op rantsoen omdat Israél minder brandstof toeliet waardoor volgens de Palestijnen men de
elektriciteitscentrale niet meer kon laten draaien. Israél bestrijdt dat, en verdenkt Hamas ervan de zaak
bewust erger te doen lijken. Een neutrale kop had iets van die afstand of reserve door laten klinken.

Er zijn tien zogenaamde citaatkoppen, en die zijn bijna allemaal negatief naar Israél. De citaten zijn haast
allemaal afkomstig van Palestijnen of andere critici van Israél en bevatten bijna allemaal kritiek op Israél. Het
is een sprekende manier om de sfeer van een artikel te vangen, maar een citaatkop is ook erg subjectief en
versterkt nog eens het perspectief van een artikel. Het is bovendien niet bij alle artikelen duidelijk van wie de
uitspraak afkomstig is. NRC Handelsblad zegt zelf terughoudend te zijn in het gebruik van citaatkoppen.

Enkele voorbeelden met citaatkoppen:

* "Zonder raketten slacht Israél ons af" (artikel nr. 19) met als onderkop: "Strijders van Islamitische Jihad
zorgen voor "evenwicht van de angst".

Hier blijkt uit de onderkop duidelijk van wie de uitspraak afkomstig is, maar het is op zichzelf een hele
vreemde uitspraak, want juist de raketten leiden tot harde Israélische represailles. Dat wordt echter nergens
in het artikel duidelijk gemaakt, en er wordt geen afstand genomen van deze uitspraak.

* Bij "Een flinke aanslag zal Israél wakker schudden" (nr.13) met als onderkop: "Israélische blokkade van de
Gazastrook leidt tot radicalisering” is niet duidelijk van wie de uitspraak afkomstig is en dit is bovendien een
nogal grove uitspraak. De onderkop is zeer suggestief en geeft Israél de schuld van deze oproep tot geweld.
Waarom kiest de krant niet een iets neutralere kop, of neemt zij iets meer afstand van het Palestijnse narratief
dat Palestijns geweld wordt veroorzaakt door Israélische onderdrukking, in plaats van andersom? De krant



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

kiest hier in de kop al partij, en de rest van het artikel sluit daar naadloos op aan. Ook in het artikel 'Blokkade
Israél versterkt de haviken van Hamas' (nr.67, vervolg op 'Gaza kan geen brood bakken') wordt deze mening
de lezer opgedrongen. Het is natuurlijk evenzeer omgekeerd: de vele raketbeschietingen versterken de
haviken in Israél en de roep om harde actie.

Sommige koppen zijn verder onduidelijk, en daardoor misleidend, zoals "Palestijnse ambulances blijven een
probleem" (nr. 18) en "Leger Israél doodt minder Palestijnen" (nr.51). In dat laatste geval had men ook
gewoon kunnen melden hoeveel Palestijnen het Israélische leger doodde het afgelopen jaar.

4.d. Hoor en wederhoor

Een van de meest basale principes in de journalistiek is dat bij omstreden uitspraken en vooral harde
beschuldigingen de tegenpartij de mogelijkheid tot weerwoord wordt gegeven. In veel artikelen, vooral de
achtergrondartikelen en reportages, worden allerlei beschuldigingen aan het adres van Israél geuit, zonder
enige vorm van wederhoor.

In zeker 16 gevallen had hoor en wederhoor toegepast moeten worden en gebeurde dat niet, bij 12 artikelen
was het niet perse nodig, en bij slechts twee artikelen was dit voldoende toegepast. Bij de overige artikelen
was dit niet van toepassing omdat geen omstreden uitspraken of beschuldigingen werden geuit. Op 1 artikel
na dat niet bij bovenstaande cijfers is geteld, betrof het steeds claims tegen Israél die gecheckt hadden
moeten worden of die men aan Israélische woordvoerders had moeten voorleggen.

Hoor en wederhoor hoeft niet per se in ieder artikel te worden toegepast, soms zou over een bepaalde
kwestie ook een keer apart de Israélische visie kunnen worden gegeven, bijvoorbeeld in een interview met
een Israélische journalist of politicus die voor de verandering eens niet alleen de bezetting hekelt. Tegenover
concrete en omstreden claims zoals in onderstaande voorbeelden moet wel zoveel mogelijk ook direct de
visie van Israéls kant worden gegeven, of op zijn minst duidelijk gemaakt dat het hier een omstreden zaak
betreft, en de betreffende claim inderdaad niet meer is dan dat: een claim die niet per definitie op de waarheid
berust. Wanneer wederhoor niet strikt genomen noodzakelijk is, wordt dat aangegeven door de kwalificatie
'niet perse nodig' te gebruiken.

Voorbeelden:

* Zwaargewonden mogen de Gazastrook niet uit, waardoor volgens een Hamas woordvoerder sinds de
blokkade al meer dan 40 Palestijnse patiénten in ziekenhuizen zijn gestorven omdat Israél ze geen
toestemming gaf om in ziekenhuizen buiten Gaza behandeld te worden (artikel nr. 13 'Een flinke aanslag zal
Israél wakker schudden’).

Israél laat medische spullen en spullen van het Rode Kruis niet door naar Gaza, Palestijnen kunnen zich op
de Westoever nauwelijks verplaatsen door honderden wegversperringen en veel wegen zijn voor hen niet
toegankelijk, Palestijns land wordt in stukjes geknipt, mensen kunnen niet naar school en hun land en Israél
ploegt zomaar land van boeren om en verandert dat in veiligheidszones. Bovendien zou 43% van Gaza tot
een veiligheidszone zijn verklaard waar niemand mag komen. (nr. 38, Palestijnen wordt hun waardigheid
ontzegd).

* In het artikel: 'Racisme is in Israél geen taboe ' (nr. 42) staan eveneens veel cijfers en feiten die niet zijn
gecheckt en behoorlijk heftig klinken, zowel door de twee geinterviewde professoren als door correspondent
Bouman zelf geuit, zoals aantallen Joden die geen Arabieren in hun appartementencomplex accepteren
(75%), en tegen Arabieren in de regering zijn (78%), Arabische studenten kunnen geen kamer vinden en
Arabische medewerkers bij een garage nemen Joodse namen aan om geen beledigingen naar het hoofd te
krijgen, aldus het artikel. Ook zouden Arabieren zich Joods voordoen bij het 'veroveren van Joodse
Israélische meisjes'.

* In het artikel 'Hamas en Israél trachtten afspraken te maken' (nr. 61) worden geheime indirecte
vredesbesprekingen tussen Hamas en Israél met bemiddeling van Zwitserland besproken. Abbas heeft deze
onlangs naar buiten gebracht, waardoor er een einde aan de onderhandelingen is gekomen, aldus het artikel.
Hamas en Israél zouden een staakt het vuren en de stichting van een Palestijnse staat overeen zijn
gekomen, waarna Hamas Israél zou erkennen. Het artikel is gebaseerd op Zwitserse en Hamas bronnen.
Beide hebben er belang bij dit als iets belangrijks voor te stellen, nu het eenmaal uitgelekt is. Zwitserland
speelt graag de rol van neutrale vredesbemiddelaar en Hamas heeft er belang bij in Europa als pragmatische
partij te worden beschouwd waarmee te praten is. Israél en Abbas zijn niet om commentaar gevraagd, of
waren niet bereid het te geven, en blijkbaar waren ook geen informele bronnen in die hoek te vinden die er
meer over konden vertellen. De correspondent heeft geen Israélische politici benaderd, of kranten of



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

verslaggevers of zij waren allen niet bereid om enig commentaar te geven. Overigens is hierover nauwelijks
bericht in de Israélische media, wat vreemd is want zulke omstreden en vergaande besprekingen zouden
zeker voor ophef hebben gezorgd, ook binnen de regeringscoalitie.

* Soms wordt de Israélische visie wel gegeven, maar veel korter en afstandelijker dan de Palestijnse visie.
Het artikel 'Blokkade Israél versterkt de haviken van Hamas' (nr. 67, onder: '‘Gaza kan geen brood bakken'), is
hiervan een goede illustratie. Nadat is uitgelegd dat vanwege Israélische vermindering van de toevoer van
brandstof de elektriciteitscentrale niet meer normaal kan functioneren en verschillende wijken om de beurt
enkele uren stroom krijgen geleverd, wordt de Israélische positie gegeven:

"Volgens Israél wordt de humanitaire situatie schromelijk overdreven door de moslimfundamentalistische
beweging Hamas, die in juni de macht overnam. De internationale media zouden de propaganda voor zoete
koek slikken. Omdat het gebied nog altijd ruim 60% van de normale hoeveelheid elektriciteit ontvangt, zou er
geen sprake zijn van een crisis. Bovendien zou er in werkelijkheid nog genoeg brandstof zijn voor
generatoren en Hamas zou brandstof achterhouden en er alleen maar op uit zijn een crisis te forceren voor
eigen gewin". Vier keer wordt het woord 'zou' gebruikt, het is maar al te duidelijk dat de krant aan deze
beweringen geen geloof hecht. Hierna wordt de visie van Abu Zayd, directeur van UNRWA, veel positiever en
uitgebreider weergegeven, gedeeltelijk middels een interview. Men had ook een Israélische woordvoerder
kunnen interviewen en dat op een gelijkwaardige manier tegenover Abu Zayds woorden zetten. Nu klinkt
Israéls kant als officiéle staatspropaganda en het verhaal van Abu Zayd en Palestijnen ter plekke, die daarna
ook nog uitvoerig aan het woord komen, als hoe het werkelijk zit.

Andere beweringen en aantijgingen die niet of onvoldoende zijn gecheckt of zonder weerwoord zijn
aangenomen betreffen onder andere wat wel en niet de Gazastrook in kwam, hoeveel Palestijnse burgers en
militanten omkwamen, en hoeveel er in welke nederzettingen werd gebouwd.

4.e. Suggestieve en ongefundeerde opmerkingen

47 Artikelen bevatten suggestieve en ongefundeerde opmerkingen, en nog eens 4 enigszins suggestieve of in
elk geval onduidelijke opmerkingen. Dit verschilt van een enkele opmerking in een kort artikeltje tot de ware
kampioen, namelijk Maarten van Rossem van wie ik er liefst 18 telde in zijn boekrecensie van Mearsheimer
en Walts 'The Israél lobby' (nr. 2).

Suggestieve opmerkingen zijn opmerkingen waarin de mening van de correspondent doorklinkt en hij de lezer
eigenlijk een bepaalde kant op duwt, zonder dat duidelijk is dat het een mening betreft. De scheiding tussen
feit en mening, waar NRC zeer aan zegt te hechten, wordt daarmee overschreden. Ongefundeerde
beweringen zijn beweringen die niet uit het voorgaande volgen, maar wel als logische conclusie worden
gepresenteerd. Zowel suggestieve als ongefundeerde opmerkingen zijn vaak om te draaien: Israélisch
geweld versterkt Palestijnse extremisten, maar omgekeerd ook. In suggestieve en ongefundeerde
beweringen wordt dan ook vaak partij gekozen en een partij openlijk bekritiseerd: Israél had het zover niet
moeten laten komen, moet oppassen de relatie met Egypte niet op het spel te zetten, moet Abbas niet met
lege handen naar huis laten gaan etc. De andere partij trof in deze zaken volgens de NRC blijkbaar geen
blaam.

Voorbeelden:

* "Israél heeft d.m.v. een politiek van voldongen feiten de omvang en grenzen van de Joodse staat
vastgesteld." (nr.1).

Israél heeft dat altijd ontkend en gezegd dat die in onderhandelingen met de Palestijnen moeten worden
vastgesteld zoals de routekaart en andere vredesvoorstellen ook voorschrijven. Israél is een klein land en
zeer afhankelijk van internationale steun. De internationale consensus is dat de Palestijnen recht hebben op
de gehele Westoever en Gazastrook inclusief Oost-Jeruzalem, en Syrié op de Golan. De internationale
opinie, inclusief de VS onder Bush, legt ook steeds meer nadruk op de bezetting en de nederzettingen als
hoofdobstakel voor vrede en oorzaak voor het Palestijnse geweld. Israél kan deze visie van de VS en de
internationale gemeenschap niet zomaar naast zich neerleggen en unilateraal zijn eigen grenzen vaststellen.

* "Wegens zijn constante pleidooi voor een Israélisch-Palestijnse vrede weigert de Bar-llan universiteit hem
een leerstoel te geven”. (nr. 9 interview Menahem Klein: ‘Olmert wil geen permanente oplossing'.)

Het is onzin dat iemand in Israél geen leerstoel kan krijgen omdat hij voor vrede is. Vele professoren pleiten
voor vrede, sommigen voor verregaande Israélische concessies, anderen stellen vooral eisen aan de
Palestijnen. De suggestie wordt gewekt dat 'vrede' in Israél een vies woord is, dat je met een kritische visie op
Israéls politiek naar de Palestijnen in de problemen kunt komen en je dat niet in dank wordt afgenomen. Ook

10



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

wordt gesuggereerd dat de vrijheid van meningsuiting nogal beperkt is, en professoren op hun woorden
moeten passen. Dit is pertinente onzin.

* "Arafat steigerde tegen Camp David omdat er in vooroverleg geen doorbraak was bereikt over de stichting
van een Palestijnse staat, min of meer volgens de bestandslijnen van 1967 met Oost-Jeruzalem als
Palestijnse hoofdstad." (nr. 12, 'Abbas somber naar Annapolis')

Verzwegen wordt dat Arafat ook later, toen hem dit wel werd aangeboden, bleef steigeren. Hem was
overigens in mei 2000 al een Palestijnse staat aangeboden met Abu Dis (een voorstad van Jeruzalem) als
hoofdstad. Gesuggereerd wordt dat Arafat, net als Abbas nu, van goede wil is en een redelijke zaak nastreeft:
een Palestijnse staat naast Israél. Of dat ook daadwerkelijk zo is staat echter helemaal niet vast, en is een
politieke opvatting die niet in zo'n artikel thuishoort. Met name Arafat is zeer omstreden vanwege zijn
openlijke steun voor zelfmoordaanslagen en zijn 'dubbele tong'. Arafat wordt nog twee keer genoemd
suggererende dat hij voor een Palestijnse staat naast Israél was. De in Israél dominante visie dat Arafat geen
vrede wilde, en de vergaande vredesvoorstellen van Israél beantwoordde met de tweede intifada, wordt
nergens verwoord. Deze visie is echter net zo legitiem en is evenzeer met feiten te onderbouwen als de visie
dat Arafat te weinig werd aangeboden en hij daarom 'steigerde'.

* "Israélische commentatoren begrepen dat de raketregen uit Gaza door Hamas onder andere tot doel had
zich uit dit isolement te vechten. Dat werd geadstrueerd door de bereidheid van Hamas met Israél te praten
over een tijdelijk, zij het langdurig bestand (hudna) in het raam van onderhandelingen over vrijlating van een
gekaapte Israélische soldaat tegen Palestijnse gevangenen in Israél." (nr. 71, '"Hamas overtroeft Israél’, n.a.v.
grensdoorbraak naar Egypte door Hamas).

'Israélische commentatoren' beweren van alles; er is in de Israélische media wat dat betreft voor elk wat wils
te vinden. De raketten waren er al voor de blokkade, en voor de raketten waren er zelfmoordaanslagen
(pogingen daartoe zijn nooit opgehouden en worden nog steeds geregeld door Israél verijdeld). Bouman
draait oorzaak en gevolg om door de blokkade als oorzaak voor de raketten aan te wijzen, en verschuilt zich
daarbij achter niet nader genoemde Israélische commentatoren. En hoezo volgt dit uit de bereidheid van
Hamas om over een langdurig bestand te praten? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, bijvoorbeeld
dat Hamas die tijd wil gebruiken om zich op een toekomstige confrontatie voor te bereiden. De doelstelling
van Hamas is nog steeds om Israél te vernietigen, en dat zeggen Hamas leiders ook geregeld in zoveel
woorden, maar dat is momenteel niet mogelijk. Dan is het strategischer met je vijand een bestand te sluiten
tot de krachtsverhoudingen in jouw voordeel zijn. Het voorstel voor een hudna is overigens alles behalve
nieuw, en Hamas deed dergelijke voorstellen, op voorwaarde dat Israél zich geheel terugtrekt uit de bezette
gebieden en alle gevangenen vrijlaat, al in de jaren '90. Hamas heeft recentelijk geen langdurig bestand
aangeboden in het kader van een gevangenenruil. Een langdurig bestand ofwel hudna dient niet te worden
verward met een staakt-het-vuren, dat van kortere duur is, en ook niet met een vredesverdrag.

4.f. Onjuistheden

Wat opvalt is het gemak waarmee correspondenten beweringen doen, en allerlei redeneringen en theorieén
geven die niet te bewijzen zijn en die ook in het geheel niet uit het voorgaande volgen. Verschillende artikelen
hadden beter op de opiniepagina gepast dan op de buitenlandpagina waar men immers feiten verwacht.

28 Artikelen bevatten in totaal 56 onjuiste beweringen. Soms zijn die door de eigen correspondent gedaan en
soms door mensen die hij interviewt. In dat geval is het minder erg, maar ook dan zou een correctie op zijn
plaats zijn. In het schema en ook in onderstaande voorbeelden staat vermeld of de bewering van de eigen
correspondent of van een geinterviewde afkomstig is. Daarnaast waren er verschillende tegenstrijdige cijfers,
zonder dat dit duidelijk werd gemaakt.

Hieronder een aantal voorbeelden gevolgd door een weerlegging, of in ieder geval een tegenargument dat
net zo valide is, om aan te tonen dat het hier geen feiten betreft maar meningen, zaken waar je dus met
evenveel recht anders over kunt denken. De grens tussen ongefundeerd of suggestief en onjuist is niet altijd
geheel helder. Is het bijvoorbeeld onjuist of alleen suggestief om van een 'muur’ te spreken, en hoeveel
Palestijnse raketten vallen nog onder ‘dat Hamas zich relatief rustig hield?' Het eerste zou strikt genomen
afhangen van over welk traject van de barriére je spreekt, en of het daar een hek of een muur betreft, maar
voor het geheel is het wel wat vreemd een term te gebruiken die slechts op 5% ervan van toepassing is.
'relatief rustig' is een onmeetbaar begrip, maar er zou een duidelijke afname van het geweld moeten zijn.

Voorbeelden:
Een artikel dat erg veel onjuiste en ongefundeerde beweringen bevat is '‘Bloeiend Fort Israél naast verslagen

Palestijnen’ (nr.1). De eerste voorbeelden hieronder komen uit dit artikel. Bij de andere voorbeelden staat
vermeld uit welke artikelen ze komen.

11



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

* De rabbijn "hoeft niet te vrezen dat er ook maar een Israélische politicus, generaal of leidende rabbijn bereid
zal zijn heilig Jeruzalem te delen met de Palestijnen. De politieke, religieuze en militaire elites van Israél zijn
het daarover grondig met elkaar eens."

Er gaan geregeld stemmen op voor concessies op dat gebied, en Barak had ook al een deling van Jeruzalem
voorgesteld. Men zegt het niet zo openlijk, maar het besef dringt steeds meer door dat een vredesverdrag
niet mogelijk zal zijn zonder concessies in Jeruzalem, en dat de hele wereld inclusief Amerika de annexatie
van Oost-Jeruzalem en Joodse aanspraken daarop niet erkent.

* "Die muur van staal, beton en militaire wegen, wachttorens, concertino-prikkeldraad en checkpoints die
Israél de afgelopen vijf jaar heeft gebouwd..." En even later: "De muur - andere omschrijvingen zijn
eufemismen - ..."

Feit is dat de barriére voor 95% uit een hek bestaat, met inderdaad wachttorens er langs en prikkeldraad
erboven, maar geen betonnen muur zoals Garschagen beweert. Garschagen dramatiseert hier nogal om het
zo erg en extreem mogelijk te laten klinken. Dat de bouw van de barriére al jaren nagenoeg stil ligt, en hij ook
in Jeruzalem niet compleet is, verzwijgt hij. Hij noemt de 'muur' bovendien een 'onomkeerbaar feit', wat
nergens op is gebaseerd. Israél zal het niet snel doen, maar zonodig kan hij prima afgebroken, en op
sommige trajecten is hij vanwege uitspraken van het hooggerechtshof inmiddels verplaatst.

* " .en de uitzichtloze, inmiddels grotendeels stopgezette gewapende strijd, die het leven heeft gekost aan
ruim 6.000 Palestijnen en 1.100 Israéliérs. Die intifadah is met keiharde hand onderdrukt en dooft nu uit."
Van het begin van de Tweede Intifada tot het moment van verschijnen van dit artikel waren minder dan 4.400
Palestijnen en ruim 1.000 Israéli's omgekomen, de circa 500 slachtoffers van de interne Palestijnse strijd niet
meegerekend. (Cijfers van Betselem)

* "Dit verklaart waarom Hamas zich afgelopen herfst militair relatief rustig hield". (nr. 61. Hamas en Israél
trachtten afspraken te maken)

Dit is inderdaad relatief, daar Hamas de Gazastrook en ook het grootste deel van de smokkeltunnels en
wapenwerkplaatsen controleerde, en indien het zo uitkomt de Islamitische Jihad of PRC raketten en granaten
laat afvuren. Een 'voltreffer' op 10 september waarbij 69 IDF militairen gewond raakten, werd door Hamas
geprezen en toegejuicht. Het totaal aantal raketbeschietingen nam na de machtgreep van Hamas alleen maar
toe, en er waren in de herfst niet minder aanvallen dan in de rest van het jaar.

* "Israél is mijns inziens een gewelddadige en expansieve staat die zijn territoir in een reeks
veroveringsoorlogen stelselmatig heeft uitgebreid. Ook Mearsheimer en Walt trekken deze conclusie impliciet
in hun revisionistische interpretatie van de conflicten van 1948, 1956 en 1967, die overduidelijk maakt dat
Israél in alle drie de conflicten, dus ook al in 1948, de evident superieure partij was". (nr.2, De 51°° staat: Walt
en Mearsheimer brengen Amerikaanse steun voor Israél in kaart)

Hier zitten minstens twee feitelijke onjuistheden in: dat Israél in geen van deze oorlogen werd bedreigd en ze
alle tot doel hadden haar territorium uit te breiden, en dat Israél in al deze oorlogen duidelijk de sterkste partij
was. Onder andere Benny Morris heeft aangetoond dat aan het begin van de 1948 oorlog Israél minder
troepen en wapens had dan de Arabieren, en dit pas in de zomer, met de komst van bij de Tsjechen gekocht
materieel, veranderde. Wat betreft 1956 en 1967 waren er een aantal duidelijke daden en tekenen van
Arabische agressie (afsluiten waterwegen, naar huis sturen VN troepenmacht), en in 1967 de langdurige
pogingen van Israél om een oorlog te vermijden en het diplomatiek op te lossen, die Van Rossems betoog
tegenspreken. Het is pertinent onjuist te stellen dat deze oorlogen slechts door Israél zijn begonnen om
gebied te veroveren en de reéle Arabische dreiging te ontkennen.

* "Een van de belangrijkste oorzaken van 9/11 was de verontwaardiging over de onderdrukking van de
Palestijnen bij Osama Bin Laden en zijn naaste medewerkers". (nr.2, De 51°° staat: Walt en Mearsheimer
brengen Amerikaanse steun voor Israél in kaart)

Amerika's aanwezigheid in Saoedi-Arabié en Irak speelden zeer waarschijnlijk een grotere rol dan
Palestina. Bin Laden staat islamitische wereldheerschappij voor, om te beginnen in de Arabische wereld.
Israél zit daarbij in de weg, maar de seculiere Arabische regimes nog meer, en volgens veel interpretaties
waren zijn voornaamste drijfveren Amerika's invloed op deze landen te verminderen en moslims voor zijn
zaak te rekruteren.

* "Dat groene land vol citrusbomen is omgeploegd, 43% van Gaza hoort nu tot veiligheidszones waar
niemand mag komen." (nr. 38, Palestijnen wordt hun waardigheid ontzegd)

Dit wordt gezegd door Beatrice Megevand Roggo, directeur Midden-Oosten en Afrika van het Rode Kruis. Dat
zeer hoge percentage is nergens anders te vinden, ook niet bij pro-Palestijnse bronnen, en zou in feite

12



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

betekenen dat Israél bijna de helft van de Gazastrook tot veiligheidsgebied heeft verklaard. Zelfs de
nederzettingen namen minder ruimte in beslag. Roggo beweert ook dat Israél geen spullen van het Rode
Kruis voor de ziekenhuizen doorlaat of Palestijnen op de Westoever niet naar hun land en naar school
kunnen. Daarvoor zijn vele tegenvoorbeelden te geven van Palestijnen die dat wel kunnen en
geneesmiddelen en andere medische hulp die wel wordt doorgelaten.

Als context was het gepast geweest te vermelden dat per jaar vele duizenden Palestijnen in Israél worden
behandeld, en Israélische organisaties zich inspannen om gewonde en zieke Palestijnen te helpen. In 2007
heeft Israél 7.000 Palestijnen uit Gaza behandeld of toestemming gegeven naar de Westelijke Jordaanoever
te reizen voor behandeling [Bron: http://www.nytimes.com/2008/02/13/world/middleeast/13mideast.html ]. Volgens de
Shin Bet hebben de Palestijnen bovendien meermaals geprobeerd via deze 'medische route' aanslagen in
Israél te plegen. Ook had de hoeveelheid toegelaten hulp in Gaza vermeld kunnen worden.

*"Sinds de radicale moslimbeweging Hamas vorig jaar juni de macht in de Gazastrook overnam, heeft Israél
het gebied afgesloten” (nr. 75, '"Hoe meer kinderen hoe beter in de Gazastrook')

Deze bewering wordt in meerdere artikelen door de eigen correspondenten geuit. Deze afsluiting is echter
geleidelijk gegaan, en er was zeker geen sprake van een permanente totale afsluiting. Er zijn gedurende die
tijd geregeld commerciéle goederen en bouwmaterialen doorgelaten, zoals bloemen voor de bloemenveiling
in Aalsmeer. De grensovergangen werden meestal gesloten in reactie op raketaanvallen of aanvallen op de
grensovergangen zelf, wat geregeld voorkwam, en werden na korte of langere tijd weer geopend. In Haaretz
van 21 november 2007 staat dat Israél de hervatting van de export van bloemen en aardbeien vanuit Gaza
naar Europa heeft goedgekeurd, en dat die was gestopt nadat het veiligheidskabinet de Gazastrook tot
'vijandelijk gebied' had verklaard vanwege de vele raketaanvallen.

[Bron: http://www.haaretz.com/hasen/spages/926607.html ]

Het besluit om de Gazastrook tot 'vijandelijk gebied' te verklaren werd pas in september genomen, en niet
direct na de overname van de Gazastrook door Hamas.

4.g. Context

Dit betreft zowel essentiéle informatie die nodig is om een gebeurtenis te begrijpen (bijvoorbeeld waarom
Israél 5 Palestijnen heeft gedood in de Gazastrook), als algemene achtergrondinformatie die nodig is voor
een goed begrip van het conflict en het gedrag van alle betrokken partijen in algemene zin. Het eerste is
nodig, het tweede is wenselijk en is in het geheel noodzakelijk, maar niet in ieder afzonderlijk artikel kunnen
de beweegredenen van alle partijen uitgebreid worden uitgelegd. In de praktijk is dit onderscheid niet altijd
geheel helder.

In 51 artikelen wordt geen of een gebrekkige of eenzijdige context gegeven waar dit wel wenselijk of nodig
was geweest, in nog eens 27 artikelen was dit niet (per se) nodig of niet van toepassing, en in slechts 3
artikelen werd voldoende en faire context gegeven.

Meer nog dan bij de vraag of voldoende hoor en wederhoor is toegepast, is het soms moeilijk te zeggen of
een bepaalde context per se gegeven had moeten worden. Wanneer bijvoorbeeld in een interview de
Libanees Georges Corm (nr. 34, 'Willige slachtoffers van Westerse huichelarij’) zegt dat Israél ervan droomt
de Arabische wereld langs religieuze lijnen op te delen of dat Annapolis de bezetter beloont en de Palestijnen
dwingt de kolonisatie van hun land te accepteren, moet daar dan een relativerende opmerking bij, zoals dat in
de Arabische wereld nogal de neiging heerst om al hun problemen aan Israél en het Westen te wijten?

En moet in ieder artikel waar Palestijnse slachtoffers worden genoemd ook het aantal raketten dat op Israél is
afgevuurd worden vermeld? Dat is wellicht overdreven, en het is legitiem om Corm te interviewen zonder daar
relativerende opmerkingen bij te maken, maar het totaal ontbreken van dergelijke informatie is wel zeer
kwalijk. Bij de tientallen artikelen waarin Israélisch geweld wordt beschreven en aantallen Palestijnse
slachtoffers genoemd, wordt welgeteld één keer het aantal raketten van de vorige dag op Israél vermeld,
gevolgd door de mededeling dat die weinig schade aanrichtten, en een interview met iemand als Corm wordt
niet afgewisseld met een interview met een criticus van de Arabische wereld of iemand die onderzoek heeft
gedaan naar antisemitisme of complottheorieén in de Arabische wereld. Daardoor laat de NRC een eenzijdig
beeld achter bij de lezer, en krijgt deze niet alle kanten van een zaak te zien. Om deze reden is in veel van
bovenstaande gevallen toch aangegeven dat context wenselijk of zelfs nodig was geweest.

Voorbeelden:
In het artikeltje 'Acht doden bij inval en aanval op Gazastrook' (nr. 34) wordt pas in de laatste zin vermeld dat
het om leden van de Islamitische Jihad ging. Het is nogal suggestief dat niet eerder, liefst in de kop, te

vermelden. Bovendien ontbreekt iedere verwijzing naar de Palestijnse raketbeschietingen en andere
aanvallen, zodat het overkomt alsof Israél dit allemaal expres doet om het nieuw gestarte vredesproces te

13


http://www.nytimes.com/2008/02/13/world/middleeast/13mideast.html
http://www.haaretz.com/hasen/spages/926607.html

Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

saboteren. Ook staat er niets over de toedracht van de aanval, het waarom, wat de gedode Palestijnen aan
het doen waren (raketten afschieten?). Dit geldt voor meer van die korte berichtjes. Vergelijk in dit geval het
Haaretz artikel over deze aanval, waarin de Palestijnen ook dingen doen (raketten afschieten, soldaten
aanvallen), en zowaar een reéel beeld van een strijd tussen twee partijen ontstaat, niet van één partij die
almaar een passieve onschuldige tegenstander aanvalt. Het is verder vreemd dat in de kop ‘acht doden’
staat, maar later wordt verwezen naar 'de drie doden van vanochtend'. In de eerste zin staat echter dat alle
acht doden 'vanochtend' zijn gevallen.

De Haaretz geeft wel informatie en context over de toedracht:

Israel Air Force planes providing cover killed three unidentified militants, soon after three militants were killed
by an IDF tank shell, including one from the Popular Resistance Committees. Four soldiers were lightly
wounded after an anti-tank missile was fired at their vehicle, and were evacuated to Soroka Medical Center in
Be'er Sheva. The missile set fire to the tank, but army officials said it would continue to operate.

The operation focused on an area that is a main launching ground for rocket and mortar assaults on army
bases and the Israeli-controlled Sufa crossing into Gaza. More than 15 militants have been killed in the area
in recent IAF airstrikes.

[Bron: http://www.haaretz.com/hasen/spages/933219.html ]

In het artikel 'Hamas overtroeft Israél' (nr.69) wordt de situatie na de grensdoorbraak bij Egypte geanalyseerd.
Daarbij wordt geen of onjuiste context gegeven.

Zo wordt de overeenkomst over de grensovergang bij Rafah uit 2005 niet goed weergegeven. Men spreekt
van een overeenkomst tussen Egypte en Israél, zonder te vermelden dat ook de EU en de Palestijnse
Autoriteit daarbij betrokken waren, en dat Hamas de veiligheid van de EU waarnemers niet meer kon
garanderen.

Er is in dit artikel totaal geen aandacht voor de propaganda van Hamas. Hamas heeft de noden van de
Palestijnen heel slim politiek uitgebuit, en er waren verschillende berichten, niet alleen van Israélische
bronnen, dat men de zaak bewust erger voorstelde en winkels dwong te sluiten, men met kaarslicht in een
ruimte vergaderde met de gordijnen dicht, etc. Het artikel legt de schuld van de grensdoorbraak geheel bij
Israél, in plaats van onbevangen te analyseren wat er is gebeurd en waarom Hamas inderdaad deze
propagandaslag heeft gewonnen. Ook in andere artikelen over dit onderwerp werd alleen de Palestijnse c.q.
Hamas visie gegeven, en alle schuld voor de crisis bij Israél gelegd.

Eenzijdige context: In het artikel 'Abbas somber naar Annapolis' (nr.12) wordt vooral uitgelegd wat Abbas
nodig heeft en hoe zwak hij is. Er wordt een vergelijking met Camp David gemaakt en met Arafats positie
destijds. Dit alles gebeurt bijna volledig vanuit Palestijns perspectief. Er wordt niks vermeld over waarom
concessies voor Israél moeilijk zijn of waarom ook Israél begrijpelijkerwijs niet te hard van stapel wil lopen. De
Palestijnse positie wordt bovendien rooskleuriger voorgesteld dan zij is, en zelfs Hamas zou voor een
tweestatenoplossing zijn, terwijl Israél juist havikachtiger wordt voorgesteld, zonder dat dit verder wordt
toegelicht.

4.h. lllustraties

Bij 18 artikelen staat een illustratie, waarvan 14 in min of meerdere mate gekleurd ten voordele van de
Palestijnen. De overige illustraties zijn neutraal, zoals een portret van een geinterviewde of illustraties bij
artikelen die niet over het conflict gaan. De 14 gekleurde illustraties beelden Palestijns leed uit, of Palestijnse
hoop, of berusting, of Israélisch onrecht of agressie. lllustraties zijn een krachtig middel om een boodschap
over te brengen of kracht bij te zetten. Het is op zichzelf legitiem om Palestijns leed uit te beelden, mits ook
beelden van raketinslagen in Israél waren getoond, en men had ook Hamas trainingen van kinderen kunnen
tonen of het afschieten van raketten of ander Palestijns geweld om voor evenwicht te zorgen.

Een duidelijk voorbeeld van een suggestieve illustratie is een foto met een groot en felgekleurd tennisveld op
de voorgrond, met daarachter de heuvels van de Westelijke Jordaanoever. Het onderschrift luidt: "Israélische
kolonisten tennissen in de 'wilde nederzetting' Nofei Nehemya in bezet gebied. Israél is zijn belofte deze
'buitenposten’ te ontruimen niet nagekomen." De suggestie lijkt duidelijk: de rijke Israéli's hebben het land van
de arme Palestijnen gestolen. Het tennisveld past op geen enkele manier bij het landschap, lijkt ook
gigantisch groot door de beeldcompositie en gebruik van een groothoeklens. Men had ook een foto van
gewapende Hamas strijders kunnen kiezen met als onderschrift een van de strijdliederen of een recente
oproep heel het land met bloed te bevrijden omdat dat Allah's wil is. Dat was ook niet neutraal geweest, maar
niet minder gekleurd dan deze foto. Waarom niet een wat neutralere foto geplaatst? De foto heeft verder
bovendien slechts zijdelings met het onderwerp van het artikel te maken, dat ging over het Annapolis
vredesproces en de kansen op succes. (foto bij nr. 57, 'Agenda Israél: Iran op 1, Palestijnen 2")

14


http://www.haaretz.com/hasen/spages/933219.html

Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

Op een andere foto zijn schapen te zien die bloemen te eten krijgen omdat die de Gazastrook niet uit kunnen
vanwege de Israélische blokkade, en op een foto is een doodziek Palestijns jongetje in een ziekenhuis in
Gaza te zien met op de voorgrond een meisje van waarschijnlijk maar een paar jaar oud, en een iets ouder
jongetje. Het onderschrift luidt: "Een broertje staat klaar om het Palestijnse jongetje Maher-al-Assali met de
hand van zuurstof te voorzien als de stroom in Jabalya in de Gazastrook uitvalt." Kinderen zijn de ultieme
onschuldige slachtoffers van ieder conflict. Dit is een zeer schrijnende situatie die je niemand toewenst. Maar
de vraag wie nou voor deze ellende verantwoordelijk is, wordt niet gesteld want het antwoord is al gegeven:
Israél. (foto bij artikel nr. 13, 'Een flinke aanslag zal Israél wakker schudden’)

Een andere foto toont een in bebloede lakens gehulde man met rouwende Palestijnen eromheen. Het
onderschrift meldt wel dat de man een strijder is van Islamitische Jihad en door Israél is gedood, maar iedere
verwijzing naar de raketaanvallen en (pogingen tot) aanslagen ontbreekt. De Palestijnen zijn slechts zielig,
willoos en bloedend slachtoffer.

(nr. 38, 'Palestijnen wordt hun waardigheid ontzegd")

Eén illustratie is ronduit antisemitisch. Het is een cartoon bij artikel 42, "Oké, dan noemen we het een
chanoekaboom" van Jan Blokker. Dit artikel gaat voor het merendeel niet over Israél, maar het begint met
een anekdote over Herzl. Op de cartoon, van Bas van der Schot, staat Herzl afgebeeld met een kerstboom
ernaast en aan de muur een plakkaat waarop staat 'eigen volk eerst' met een Davidster eronder. Deze leus is
zeer beladen, nooit door Herzl gebruikt maar wel tegen de Joden. De combinatie van de leus met een
Davidster en de 'vader' van het moderne politieke zionisme, is volkomen misplaatst en grievend voor Joden.

4.i. Suggestief of niet-neutraal woordgebruik

Hieronder versta ik terminologie die stigmatiserend of vergoelijkend is en bepaalde groepen of mensen in een
negatief daglicht stelt dan wel juist positief of onschuldig neerzet, en daardoor de indruk wekt dat de
correspondent een bepaalde visie laat doorklinken door het gebruik van bepaalde woorden. Er is enige
verwantschap met ongefundeerde en suggestieve opmerkingen, maar bij dat laatste gaat het om een
bewering, een statement en hier gaat het om de klank en associaties die bepaalde woorden oproepen, of hun
gebruik door propagandisten van een van beide kanten waardoor ze niet meer neutraal overkomen.

38 Van de 81 artikelen bevatten suggestief woordgebruik, telkens ten nadele van Israél. Hieronder een aantal
voorbeelden met toelichting. Het woordgebruik is van de eigen correspondenten tenzij anders vermeld.

"De slechte omstandigheden in het 400 vierkante kilometer kleine getto Gaza ..".

Een belaste vergelijking. Het suggereert dat de Palestijnen slechts onschuldige slachtoffers zijn die, net als
de Joden vroeger, door hun beulen opeen worden gedreven in onmenselijke omstandigheden.

(nr. 69, "Redeloos en radeloos", hoofdredactioneel commentaar).

*"Sinds juni vorig jaar, toen Hamas alle macht overnam, heeft Israél de Gazastrook afgegrendeld". (nr. 70,
"Palestijnen stromen Egypte binnen")

Hamas verdreef Fatah in een bloedige coup. '‘Overnemen' is nogal eufemistisch uitgedrukt. Israél sloot de
grenzen, maar dat klinkt een stuk minder dramatisch dan 'afgrendelen’, dat een negatieve bijklank heeft en
naar een gevangenis klinkt. Zoals reeds opgemerkt, waren de grenzen niet geheel gesloten en was Hamas
hier ook debet aan door de controleurs bij de grens met Egypte weg te sturen, de aanhoudende
raketbeschietingen en wapensmokkel.

* "Het Hamasleiderschap noemt de uittocht een natuurlijke reactie..."

‘Uittocht' is een woord met een bijzondere symboolwaarde, niet alleen voor Joden. Het dramatiseert de
grensdoorbraak en geeft deze een extra air van onschuldigheid en rechtvaardigheid. De Joden verlieten
Egypte vanwege hun beroerde behandeling aldaar als slaven. Vgl. ook "Hamas heeft voor de Palestijnse
uittocht in de Sinai-woestijn gekozen". (nr. 71, "Hamas overtroeft Israél"). Hier is de parallel met het oude
Israél nog duidelijker.

*"Hamas heeft niet alleen de Palestijnen zuurstof gegeven..."

Ook hier spreekt een duidelijk waardeoordeel uit, en het suggereert dat de Palestijnen door Israél werden
verstikt en massaal dreigden te sterven.

(idem, over de grensdoorbraak bij Rafah door Hamas.)

* "De regeringsleiders van Israél en Palestina hebben elk terroristisch geweld van eigen bodem op papier
veroordeeld." (nr. 22, hoofdredactioneel commentaar, 'het scenario Annapolis’)

Het woord 'Palestina’ suggereert dat er al een Palestijnse staat bestaat. Correcter zou zijn: Palestijnse
Autoriteit. Er wordt verder een gelijkheid gesuggereerd tussen terroristisch geweld van de Palestijnen en van

15



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

Israél. Er zijn in Israél zeker ook gewelddadige extremisten, maar geen gewapende milities die geregeld
aanslagen plegen zoals bij de Palestijnen.

* Naar aanleiding van de grensdoorbraak bij Rafah door Hamas: "minister Barak is woedend dat de
Egyptische president Hosni Mubarak het om humanitaire redenen - ze hebben honger - zover heeft laten
komen."

Volgens Barak lijden de Palestijnen geen honger, en kunnen ze bovendien hun situatie direct verbeteren door
met de raketbeschietingen te stoppen. Barak is woedend dat Egypte het spel met Hamas meespeelt, en de
Palestijnen helemaal niet meer controleert, waardoor de kans groot is dat ook 'militanten’ de grens overgaan
om vanuit Egypte Israél te infiltreren of naar Iran te gaan of naar Libanon en daar geld en training te
ontvangen. Had de positie van Barak niet wat minder karikaturaal en neutraler kunnen worden
weergegeven?

(nr. 71, 'Hamas overtroeft Israél’)

* "Kennelijk houdt de Shin Bet (...) rekening met een aanslag van Joodse terroristen op Olmert". (nr. 31,
'Israél bouwt door in Jeruzalem")

Dit is opvallend, want de krant vermijdt angstvallig de term 'terrorist' waar het Palestijnse aanslagen betreft,
ook als die gericht zijn op burgers. Het is dan erg vreemd en inconsequent om de term wel voor Joden te
gebruiken. Bovendien is het de vraag of een aanslag op een politicus als 'terroristisch' gekenschetst moet
worden. Ter vergelijking: de moord op Fortuyn wordt een politieke moord, niet een terroristische aanslag,
genoemd.

* "Vanochtend werd in een Israélische kibboets een Ecuadoriaanse gastarbeider gedood bij schoten uit de
Gazastrook” (nr. 60, "Israél doodt in Gaza 17 Palestijnen™)

De kibboetsmedewerker wordt een "gastarbeider" genoemd, wat een verkeerde indruk geeft. Hij was een
vrijwilliger op de kibboets en een volwaardig medewerker. Het is vreemd dat het begrip 'gastarbeider’, dat in
Nederland al lang in onbruik is geraakt, hier nu wel wordt gebezigd. Hij werd bovendien niet per ongeluk
gedood bij "schoten uit de Gazastrook" maar gericht doodgeschoten door een Palestijnse scherpschutter.

* "Meer knievallen voor Israél kan Abbas zich niet veroorloven" (Israélische leger houdt 'snachts de controle
in Nabloes). (nr. 9, interview Menahem Klein, '‘Olmert wil geen permanente oplossing'.)

Het kan ook andersom worden bekeken: Abbas heeft bereikt dat de controle overdag in handen van de PA is
gekomen.

* "Het sterke Israél zal de Palestijnen blijven domineren en in bantoestans verdelen in de bezette gebieden
en in Israél voor de ruim een miljoen Palestijnen (Israélische Arabieren)".

Bouman parafraseert de Israélische professor Klein hier. De bewering is absurd, zeker wat betreft Israél. Wat
betreft de bezette gebieden wordt een onterechte parallel getrokken met Zuid-Afrika, waar de zwarten onder
het Apartheidsregime in thuislanden (bantoestans) werden opgesloten. In de bezette gebieden is de situatie
volkomen anders: de bewegingsvrijheid van de Palestijnen is door de barriere en checkpoints sterk beperkt,
maar van thuislanden is geen sprake. Wat betreft de Arabieren in Israél gaat de vergelijking helemaal niet op.
Zij kunnen vrij reizen en zijn voor de wet gelijk aan Joodse Israéli's. Door ook voor Arabieren in Israél de
term 'Palestijnen’ te gebruiken worden ze gelijk gesteld aan de Palestijnen in de bezette gebieden, maar

zij zijn Israéli's en hebben het Israélische staatsburgerschap. Het gebruik van woorden die aan de Apartheid
refereren is zeer suggestief, en dient ten allen tijde te worden vermeden. Tijdens het Apartheidsregime stond
rassenscheiding en de vermeende superioriteit van het blanke ras centraal, terwijl dit in Israél geen rol speelt.
Deze vergelijking wordt met name gemaakt door mensen die Israéls bestaansrecht niet erkennen en voor een
boycot tegen Israél zoals indertijd tegen Zuid-Afrika pleiten.

Een aantal termen die NRC Handelsblad hanteert zijn standaard, en komen geregeld terug, zoals het
'moslimfundamentalistische Hamas', soms is 'beweging' nog toegevoegd. Wanneer leden of activisten van
Hamas of andere gewapende Palestijnse groeperingen raketten afschieten of anderszins tegen Israél strijden
heten zij strijders of militanten, maar nooit terroristen, ook niet wanneer het overduidelijk om aanslagen op
burgerdoelen gaat. Dat laatste is vreemd, want het begrip 'terrorisme' voor aanslagen op burgerdoelen is op
zichzelf vrij gebruikelijk, en wordt, ook door NRC, bijvoorbeeld wel gebruikt waar Joden de daders zijn. Het is
opvallend dat wel een keer van terroristisch geweld van beide kanten werd gesproken.

Oost-Jeruzalem wordt bezet genoemd, soms zelf 'Arabisch’, wat een politieke stellingname impliceert. Artikel
29 ('Israél bouwt weer in Oost-Jeruzalem') spreekt bijvoorbeeld van "geannexeerd Arabisch Oost-Jeruzalem,
dat in 1967 door Israél werd bezet". Oost-Jeruzalem is echter niet louter Arabisch, de Klaagmuur staat er en
de Olijfberg en de Joodse wijk in de oude stad. Ook buiten de oude stad waren er voor 1948 al Joodse wijken
in Oost-Jeruzalem. Met de term wordt doorgaans dat deel van Jeruzalem bedoeld dat in 1948 (overigens
volkomen illegaal) door Jordanié werd geannexeerd en in 1967 door Israél op Jordanié veroverd. Daaronder

16



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

valt ook de oude stad. Het is discutabel wie daar de rechtmatige eigenaar van is. Daar moet de krant in een
nieuwsbericht geen standpunt over innemen, en daarom is het woord 'bezet' niet op zijn plaats. 'Veroverd'
was neutraler geweest.

Zoals uit bovenstaande voorbeelden ook blijkt worden vaak sterke woorden gebruikt voor de afsluiting door
Israél van de grensovergangen met de Gazastrook, vaak woorden met een negatieve lading die aan
gevangenissen refereren. Hierin klinkt duidelijk een standpunt door, een standpunt dat terugkomt in
bijvoorbeeld de hoofdredactionele commentaren.

4.j. Kritiekloze interviews

In alle interviews werden de geinterviewden vrij kritiekloos bejegend, er werden weinig lastige vragen gesteld,
en de geinterviewden werden niet met feiten geconfronteerd die hun visie tegenspraken. In sommige
interviews was zelfs niet altijd duidelijk wat de woorden van de geinterviewde waren, wat van de
correspondent afkomstig was en wat geparafraseerd.

De 4 interviews betroffen allen (oud-)functionarissen die hoofdzakelijk het beleid van Israél bekritiseerden.
Geinterviewd werden Menahim Klein, een kritische Israélische professor die bij 'Oslo’ betrokken was, Ziad
Abu Zayyad, een oud-minister van de PA, Georges Corm, oud-minister in Libanon, en Beatrice Megevand
Roggo, directeur Midden-Oosten en Afrika van het Rode Kruis. In nieuws- en achtergrondartikelen werden
daarnaast vooral doorsnee Palestijnen en diverse functionarissen aan het woord gelaten, waarbij de
dominante Israélische visie alleen enkele keren werd vertolkt door woordvoerders en politici.

Bij de eerder genoemde voorbeelden kwamen ook al enkele citaten uit de interviews aan bod. Hieronder volgt
nog een voorbeeld van boude uitspraken van een geinterviewde die niet werd tegengesproken of
gerelativeerd door de interviewer:

In het artikel "Willige slachtoffers van westerse huichelarij" (nr.34) beweerd Corm onder andere:

"Israél droomt ervan de Arabische regio verder te verdelen langs religieuze lijnen. Dan is de Joodse staat
geen uitzondering.” Over Annapolis zegt hij: "In strijd met de standaarden van het internationaal recht wordt
een bezet volk gedwongen om kolonisatie te accepteren. Niet de bezetter wordt veroordeeld, maar de bezette
mensen. Het is een unieke zaak in de moderne wereld. U beschermt de bezetter, niet degenen die worden
bezet. Het is volstrekt in strijd met de Geneefse Conventies. Maar dat lijkt de westerse regeringen niet te
storen."

De interviewer had wel even kunnen doorvragen hoezo het Annapolis vredesproces 'de bezetter beschermt'
en de Palestijnen dwingt om 'kolonisatie' te accepteren. Men had kunnen vermelden dat dit soort terminologie
vaak wordt gebruikt door radicale tegenstanders van Israél. De opmerking over Israéls droom de Arabische
wereld te verdelen doet denken aan de complottheorieén die welig tieren in de Arabische wereld en soms een
zeer onaangename bijsmaak hebben. Er is geen enkele aanwijzing voor dat Israél dit doet, erin zou slagen of
er belang bij zou hebben. Het heeft het met zowel soennieten als shi'ieten aan de stok. Ook op de meermaals
in het artikel gedane bewering dat het Westen met twee maten meet is wel wat af te dingen, en de interviewer
had erop kunnen wijzen dat de EU toch behoorlijk kritisch is. Corm had ook met zijn slachtofferdenken
geconfronteerd kunnen worden; geeft hij niet wel erg makkelijk het Westen overal de schuld van?

4 k. Totaalbeeld

Op alle categorieén blijkt de NRC gekleurd te zijn, het vaakst bij context (51 artikelen), suggestieve en
ongefundeerde beweringen (47 artikelen) en perspectief (47 artikelen). 28 Artikelen bevatten bovendien
feitelijke onjuistheden, allemaal ten nadele van Israél.

Bijna alle artikelen die niet neutraal waren, hadden een pro-Palestijns perspectief, lieten alleen of vooral
Palestijnen aan het woord of bevatten ongefundeerde beweringen of taalgebruik ten gunste van de
Palestijnen.

Van de nieuwsberichten was ongeveer de helft neutraal. Met name de achtergrondartikelen, interviews en
reportages waren vrijwel allemaal gekleurd voor zover zij over het conflict gingen. Boude uitspraken van
Palestijnen en andere critici van Israél werden zelden gecheckt of gebalanceerd met een weerwoord van de
Israélische kant. Israélische woordvoerders kwamen vooral over interne kwesties aan het woord of deden erg
algemene uitspraken. Terwijl de positie van de Palestijnen uitgebreid werd belicht, werden de Israélische
drijfveren nooit uitgelegd en werden haar acties meestal in een negatief daglicht geplaatst. In geen enkel

17



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

commentaar of achtergrondartikel stond de Israélische visie centraal, zoals dat concessies als de
terugtrekking uit Gaza juist tot meer geweld hebben geleid en de Palestijnen juist in reactie daarop op Hamas
hebben gestemd, en zij daarom verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor wat dit bewind doet.

Er waren twee artikelen die je min of meer als kritisch ten opzichte van de Palestijnen zou kunnen
bestempelen. Eén gaat over bruiloftsfeesten bij Hamas leden ten opzichte van die bij Fatah, waarin Hamas
als erg streng en star wordt neergezet, en één over het voornemen van Hamas een eigen filmstudio en -
centrum op te zetten, als tegenwicht tegen Hollywood. Hierin wordt op het einde ook de aandacht gevestigd
op de verheerlijking van 'martelaren’ en geweld tegen Israél. Het zijn de enige artikelen waar iets van de
ideologie van Hamas en haar invloed en indoctrinatie op de bevolking naar voren komt, maar beide zijn te
voorzichtig geformuleerd, met interviews met Hamas leiders op een vriendelijke toon zonder blijk van
afkeuring, om ze als anti-Palestijns te bestempelen.

5. Resultaten onderzoek, uitgesplitst naar soort artikel

Zoals gezegd zijn de artikelen op basis van de criteria geclassificeerd in neutraal, licht gekleurd ten voordele
van de Palestijnen/ten nadele van Israél, gekleurd ten voordele van de Palestijnen en ten nadele van Israél,
en sterk gekleurd voor de Palestijnen ten nadele van Israél. Ten voordele van de ene partij betekent meestal
gelijktijdig ten nadele van de andere partij in het conflict, zodat ik deze in de optellingen samen heb genomen.
Van de nieuwsberichten zijn er 18 gekleurd ten nadele van Israél, 15 licht gekleurd en 13 neutraal. Van de
achtergrondartikelen zijn er 8 gekleurd ten nadele van Israél en 3 neutraal. De nieuwsanalyses zijn allemaal
gekleurd, waarvan 1 licht, van de 9 reportages zijn er 8 gekleurd ten voordele van de Palestijnen en ten
nadele van Israél, en de interviews zijn alle 4 gekleurd ten voordele van de Palestijnen, waarvan 3 sterk.
Meer dan de helft van de artikelen in de onderzochte periode, hamelijk 45, zijn (sterk) gekleurd ten nadele
van Israél. Nog eens 18 artikelen zijn enigszins gekleurd ten nadele van Israél. Geen enkel artikel geeft
vooral de Israélische visie weer.

Van de nieuwsberichten zijn er 32 afkomstig van de persbureaus, en daarvan zijn er 15 gekleurd ten nadele
van Israél, 9 licht gekleurd en 8 neutraal.

Er zijn 4 artikelen die niet over het conflict gaan, maar over respectievelijk een lerarenstaking,
corruptieschandalen rond Olmert, de relatie Israél-Turkije en een Arafat-herdenking in Gaza. Twee daarvan
zijn wel (licht) gekleurd ten nadele van Israél.

Het enige opiniestuk ging slechts zijdelings over het conflict, via een lange anekdote over de grondlegger van
het Zionisme, maar was wel gekleurd ten nadele daarvan.

Zie ook de onderstaande tabel.

licht gekleurd gekleurd sterk gekleurd

Tabel krantenartikelen | niet over ten voorde_l_e ten voorde_l_e ten voorde_l_e

met eindkwalificaties | conflict neutraal | van Palestijnen | van Palestijnen | van Palestijnen
en/of ten nadele | en/of ten nadele | en/of ten nadele
van Israél van Israél van Israél

34 nieuws 1 12 10 10 1

13 kort nieuws 1 5 7

13 achtergrond 2 3 7 1

4 nieuwsanalyses 1 2 1

9 reportages 1 2 4 2

4 interviews 1 3

3 hoofdredactionele 3

commentaren

3 overig Zog)pi)r?irgs?tji)n 1 (boekrecensie)

Totaal 83 artikelen 4 16 18 36 9

5.a. Nieuwsberichten

Wat in de nieuwsberichten vooral opvalt is dat sommige informatie eindeloos wordt herhaald, zoals een
beknopte weergave van de voorgeschiedenis van het openbreken van de grens bij Rafah door Hamas, en het

18



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

steeds herhalen van hoeveel Palestijnse doden er sinds vorige week, sinds de Annapolis vredesconferentie
of sinds welke willekeurige datum dan ook zijn gevallen. Ondertussen worden de raketbeschietingen door
Hamas en andere groeperingen altijd slechts in algemene zin aangeduid in een bijzin, zoals: "wegens de
raketbeschietingen door Palestijnse militanten verklaarde Israél de Gazastrook in september tot vijandelijk
gebied." (artikel nr.13, een reportage die verder geheel gaat over Palestijns leed en woede ten gevolge van
de grensafsluitingen). Nooit wordt vermeld hoeveel raketten er vielen en waar, hoeveel mensen gewond
raakten en hoeveel behandeld werden voor shock, en dat de scholen in Sderot al weken dicht zijn en de
kinderen de meeste tijd in schuilkelders doorbrengen (in een artikel wordt het aantal raketten van de vorige
dag vermeld gevolgd door de mededeling dat zij nauwelijks schade hadden aangericht). Bij de Palestijnse
doden wordt bovendien zelden of nooit beschreven in welke omstandigheden zij werden gedood: waren zij op
weg raketten af te schieten, verdacht Israél hen ervan een aanslag te willen plegen en Israél binnen te
dringen? Was het een wraakactie voor een bijzonder hoog aantal raketten dat de vorige dag was afgevuurd?
NRC legt veel nadruk op Palestijnse burgerdoden, los van de vraag in welke omstandigheden zij zijn gedood.
Suggestief is wat dit betreft dat een aantal keren expliciet wordt vermeld 'waarvan tenminste x burgers' maar
zelden ‘waarvan zeker x strijders'.

Soms zijn berichten ronduit misleidend, zoals een zeer kort berichtje op 29 december (nr. 49):"Twee
Israélische militairen en een Palestijn zijn gisteren om het leven gekomen bij een schietpartij”, aldus het
artikeltje. In de volgende (en laatste) zin wordt duidelijk waarom: de twee militairen waren aan het wandelen
toen ze door een groep Palestijnen werden beschoten. Het is een extreem kort en nogal eufemistisch
beschreven artikel (passieve vorm), waardoor het lijkt alsof Israélische doden door de Palestijnen door de
krant minder interessant worden gevonden dan wanneer Israél Palestijnen doodt. Een ander artikel (nr. 74)
vermeldt een aanval op een Joods studiecentrum, waarbij wederom van een 'schietpartij' wordt gesproken
terwijl het een Palestijnse aanval betreft op een yeshiva op de Westoever, maar uit de kop zou je eerder
afleiden dat in Parijs of Londen een studiecentrum is aangevallen.

De nieuwsberichten zijn ook gekleurd vanwege het onderwerp: 'Israél doodt x Palestijnen, Israél bouwt door
in Oost-Jeruzalem, kolonies Israél groeien'. Er waren intussen geen nieuwsberichten over verijdelde
aanslagen, gevonden explosieven, de wapensmokkel via tunnels onder de grens met Egypte, over de
indoctrinatie en haat op het Hamas TV station Al Agsa, over raketinslagen in Sderot, omliggende kibboetsen
of zelfs Ashkelon. Het feit dat Hamas voedselzakken van de EU gebruikte om explosieven Gaza in te
smokkelen (29 december) of explosieven in vrachtwagens met humanitaire hulp verstopt (14 januari) werd
niet vermeld. Ook ontbrak het feit dat op sommige dagen meer dan 40 Qassams waren ingeslagen, of een
rapport van de Shin Bet over het aantal gelukte en verijdelde aanslagen in 2007. Een rapport van Betselem
over het aantal Palestijnse doden in 2006 en 2007 wel werd weergegeven, maar onvolledig: in het Haaretz
artikel erover stond ook het aantal Palestijnse doden als gevolg van interne strijd, terwijl de NRC dat wegliet.

5.b. Achtergronden, reportages en nieuwsanalyses

Zoals vermeld bleken bijna alle reportages en achtergrondartikelen gekleurd. De neutrale berichten gaan niet
direct over het conflict (lerarenstaking in Israél, Olmert wordt door schandalen achtervolgd, verschil tussen
Hamas en Fatah bruiloften). De artikelen over interne Israélische aangelegenheden zijn bijna allemaal zeer
kritisch van toon terwijl de artikelen over interne Palestijnse zaken veel milder zijn. De grens tussen wanneer
een artikel wel of niet over het conflict gaat is overigens niet altijd eenduidig te trekken.

Er was geen enkele reportage of achtergrondartikel waarin de Israélische kant werd belicht en Israéliérs aan
het woord kwamen die niet sterk kritisch tegenover Israéls positie in het conflict staan. Er was, buiten een
enkele afstandelijke weergave van een officiéle woordvoerder of politicus geen enkel citaat van een Israéli (of
iemand anders) die iets ten faveure van Israél zei. Niet een, zelfs niet in een artikel waarin ook Palestijnen
uitgebreid aan het woord kwamen.

Dit is een van de grootste manco's in de berichtgeving van NRC, want hierdoor wordt de lezer consequent
een kant van het conflict onthouden, waardoor die zich niet goed meer een afgewogen oordeel kan vormen.
In de nieuwsanalyses wordt dat niet gecompenseerd door een goede uitleg van Israéls positie; alle
nieuwsanalyses zijn gekleurd ten voordele van de Palestijnen of specifiek van Hamas. In de interviews wordt
dit evenmin gecompenseerd, want de geinterviewden staan allen zeer kritisch tegenover Israél terwijl de
interviews kritiekloos zijn, dat wil zeggen dat geen of nauwelijks kritische vragen worden gesteld, de
interviewer de geinterviewde niet confronteerde met informatie van Israéls kant, en boude opmerkingen naar
de lezer toe evenmin worden gerelativeerd.

19



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

Zeven van de negen reportages gaan over Palestijnen en hun situatie. De reportages tonen de Palestijnse
kant, hun woede, onmacht, de ellende en hoezeer Israéls maatregelen onschuldige normale mensen treffen
die brood op de plank willen, een fatsoenlijk onderkomen en een toekomst. In een reportage werden
'militanten’ van Islamitische Jihad geinterviewd en op missie gevolgd, en in meerdere reportages komen
leden van Hamas aan het woord, maar meestal niet de strijders zelf. Ze doen meestal relatief gematigde
uitspraken, zeker in vergelijking met wat leiders van deze bewegingen in het Arabisch zeggen op hun eigen
TV stations of in andere media. Deze radicalere uitspraken worden door de NRC nergens vermeld, en geen
enkele keer wordt in een artikel aan het handvest van Hamas gerefereerd. Bijvoorbeeld een toespraak van
Machmoud Zahar tegen Annapolis op 26 november:

"The Land of Palestine ... is purely owned by the Palestinians," senior Hamas official Mahmoud Zahar said in
a speech. "No person, group, government or generation has the right to give up one inch of it."

"Anyone who stands in the face of resistance or fights it or cooperates with the occupation against it is a
traitor,” he added. He spoke at a conference attended by some 2,000 activists from local militant groups
opposed to the U.S. conference. [Bron: http://www.haaretz.com/hasen/spages/928215.html ]

Ook negeert NRC totaal wat Hamas via haar eigen TV station Al Agsa naar buiten brengt over Israél, vrede
en de Joden. De NRC lijkt meer waarde te hechten aan wat Hamas leiders in het Engels voor een Westers
publiek zeggen dan in het Arabisch voor de eigen bevolking.

De reportages in Palestijns gebied geven een beeld van Israélisch geweld en maatregelen als zinloos,
onnodig wreed en met een averechts effect. Ook expliciet wordt meermaals door de verslaggever gesteld of
door de wel drie keer (in verschillende artikelen) om haar mening gevraagde UNRWA leider Karen Koning
Abu Zayd dat Israéls acties de Palestijnse extremisten slechts in de kaart spelen, en leiden tot meer woede
en meer bereidheid tot geweld tegen Israél. Het omgekeerde effect, dat Palestijns geweld de haviken in Israél
versterkt en de roep om hardere acties tegen Hamas doet toenemen, wordt nooit genoemd. Ook wordt nooit
gewezen op het feit dat in Israéls ogen men voor de terugtrekking uit Gaza slechts meer raketten terugkreeg,
dat daarna Hamas de verkiezingen won, en concessies dus Hamas versterkten in plaats van de gematigden.
In Israéls ogen is Hamas verantwoordelijk voor de raketbeschietingen en voor de gevolgen daarvan, en is het
niet verplicht een gebied waar een haar vijandig regime aan de macht is van allerlei zaken te voorzien of te
verkopen. Doorgaans zijn de grenzen met vijandelijke staten gesloten en is er geen of weinig handel tussen
vijandige staten. Bovendien kan Hamas hieraan direct een einde aan maken door te stoppen met de
raketbeschietingen. Geen enkel land kan dagelijkse raketbeschietingen op haar grondgebied tolereren, en
ieder land heeft niet alleen het recht, maar ook de plicht om haar burgers te beschermen en veiligheid te
bieden. De Israélische visie op deze situatie is geen enkele keer in een artikel in NRC verwoord, niet in de
reportages, noch in de nieuwsanalyses en zelfs niet in een opinieartikel van iemand die het van Israéls kant
bekijkt. Nergens worden de dilemma’s van Israél geschetst en uitgelegd wat de nadelen zijn van de in de
NRC zo veelvuldig gepropageerde idee om met Hamas te gaan praten en een langdurig bestand te
accepteren.

Overigens zijn er, op een artikel van Jan Blokker dat in essentie over een ander onderwerp gaat na, in de
onderzoeksperiode geen opiniestukken van derden verschenen over Israél en de Palestijnen.

Voorbeelden van zeer eenzijdige reportages:

* In de reportage 'Een flinke aanslag zal Israél wakker schudden' (nr.13) komen alleen Palestijnen aan het
woord, zowel de 'gewone man' als twee woordvoerders van Hamas. Ook wordt het hoofd van UNRWA, Karen
Koning Abu Zayd aangehaald. De Palestijnen klagen over de ellende, en geven daar naast Israél afwisselend
Hamas of juist Fatah de schuld van. Er worden grote woorden gebruikt (iemand 'ligt te creperen in het
ziekenhuis', 'we zijn net proefkonijnen waarop Israél steeds nieuwe vormen van marteling uitprobeert’).

De Palestijnen die in het artikel aan het woord komen worden in het geheel niet geconfronteerd met een
kritische vraag of opmerking (‘waarom stoppen jullie dan niet met die raketbeschietingen?’), en wat zij zeggen
wordt in het geheel niet gerelativeerd of van context voorzien.

* Ook het artikel 'bij elke conferentie versterkt Israél de greep op ons land' (nr.16) is zeer eenzijdig.

Vier Palestijnen in Oost-Jeruzalem geven daarin hun mening over Annapolis. Het perspectief is hoe gewone,
willekeurige Palestijnen tegen de vredesconferentie aankijken, zonder duiding, context of een kritische noot
van de correspondent. Het geeft een aardig beeld van de twijfels, het cynisme en het pessimisme onder
Palestijnen: Israél wil geen vrede, Olmert en Abbas zijn corrupt, het is een toneelstuk voor Bush, de Qassam
raketten van Hamas zijn slecht voor de Palestijnse zaak en de Arabische Liga had niet aan de conferentie
mogen deelnemen zonder vooraf concessies van Israél te hebben gekregen.

20


http://www.haaretz.com/hasen/spages/928215.html

Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

Zo'n reportage is op zichzelf prima, mits ook dergelijke reportages vanuit Israélisch perspectief worden
gemaakt, en dan niet alleen vredesactivisten of extreme kolonisten worden geinterviewd. Er was echter niet
€én reportage waarin een 'gewone Israéli' om zijn mening over Annapolis, de blokkade en de raketten of
andere aan het conflict gerelateerde zaken is gevraagd.

6. Omissies en de visie van NRC Handelsblad

Soms expliciet en soms meer impliciet spreekt uit de artikelen in NRC Handelsblad een bepaalde visie op het
conflict, op oorzaak en gevolg, op welke partij in de eerste plaats voor het uitblijven van vrede of een
escalatie in het conflict verantwoordelijk is. Dit geldt voor zowel de opinieartikelen als voor de nieuws- en
achtergrondartikelen. Hieronder som ik de belangrijkste aannames en visies van NRC op, en wat daarin
ontbreekt.

6.a. Visies en aannames van NRC

* Annapolis vredesproces:

Wat betreft het in Annapolis gestarte vredesproces wordt meermaals beweerd dat Abbas toegeeflijk is maar
zwak en Israél ondanks mooie woorden op geen enkele manier meewerkt. Er is nauwelijks aandacht voor de
vele vertrouwenwekkende maatregelen van Israél, van het opheffen van checkpoints, geven van meer
bevoegdheden aan de Palestijnse politie tot het vrijlaten van gevangenen. Alle aandacht gaat uit naar de
voortgaande bouw in de nederzettingen. Berichten in de Israélische kranten dat er in 2007 nauwelijks
vergunningen voor de bouw in nederzettingen zijn afgegeven, en Olmert deze grotendeels wilde bevriezen,
halen de krant niet, rapporten van Peace Now of berichten dat toch wordt doorgebouwd wel.

De werkelijkheid is veel complexer: zowel Israél als het Palestijnse leiderschap onder leiding van Abbas
willen vrede, maar wel op hun voorwaarden, en beiden hebben met hun eigen extremisten te maken. In één
artikel (nr. 12, 'Abbas somber naar Annapolis') kwam dit enigszins tot uiting, maar de nadruk lag ook daar erg
op Abbas' problemen en wat hij nodig heeft, en niet op wat hij meer zou kunnen doen voor vrede. De druk die
Hamas en andere prominente Palestijnen op Abbas uitoefenden om te verhinderen dat hij ook maar enige
concessie zou doen, blijft nagenoeg onvermeld.

Het grote probleem voor Israél is dat het na het Oslo vredesproces en de tweede intifada (die velen als een
gevolg van de concessies van toen zien) geen vertrouwen meer heeft in de Palestijnen, terwijl men
tegelijkertijd inziet dat men niet over een ander volk kan blijven heersen. Bovendien houdt Abbas, net als
Arafat destijds, vast aan een aantal voor Israél onacceptabele posities zoals een onbeperkt recht op
terugkeer van de vluchtelingen inclusief al hun nakomelingen naar Israél en soevereiniteit over geheel Oost-
Jeruzalem, inclusief de Joodse delen daarvan. Wat concessies voor Israél verder bemoeilijkt is dat Abbas
weigert om Israél als Joodse staat te erkennen, niet als religieuze staat maar als de staat van het Joodse
volk, zoals de Palestijnse staat een Arabische staat zou worden. Voor al deze zaken had de NRC geen
aandacht terwijl deze wel noodzakelijk zijn voor een goed begrip van het conflict.

* Nederzettingen:

NRC Handelsblad beschouwt de voortdurende bouw in de nederzettingen duidelijk als een belangrijk, zo niet
het belangrijkste, obstakel tot vrede. Dat is een legitiem standpunt, maar het wordt de lezer te zeer
opgedrongen, wat ten koste gaat van goede en onbevangen berichtgeving.

Terwijl verscheidene artikelen over de bouw in nederzettingen gaan, wordt geen enkele keer het aantal
verijdelde aanslagen of gevonden explosieven bij de checkpoints vermeld. Bouwen in Oost-Jeruzalem wordt
bovendien als even fout en tegen de afspraken beschouwd als bouwen in de nederzettingen, maar voor Israél
ligt hier een fundamenteel verschil, en zij heeft nooit toegezegd niet meer in Jeruzalem te zullen bouwen. De
krant had dit onderscheid ook moeten maken en uitleggen, los van de visie die correspondenten daar zelf
over hebben. Ook had men beter moeten uitleggen wat Israél wel en niet heeft toegezegd, en de
tegenstrijdige berichten en ambiguiteit daarover moeten vermelden, in plaats van alleen te melden wanneer
een politicus zei dat de bouw zou doorgaan. Israél is zelf bewust vaag over wat bijvoorbeeld een 'bevriezing
van de nederzettingen' inhoudt, en verschillende leiders hebben hierover verschillende inzichten, maar juist
daarin moet een krant helderheid verschaffen.

* Hamas:

Van Hamas wordt een te rooskleurig beeld geschapen als een pragmatischer geworden beweging waarmee
te praten is en die weliswaar streng islamitisch is, maar zeker niet te vergelijken met de jihadisten die elders
terroristische aanslagen plegen. Zij zou mogelijk bereid zijn tot vrede, of in ieder geval een langdurig bestand,
en daartoe meermaals voorstellen doen. Deze voorstellen worden in de NRC breed uitgemeten, terwijl de
vele extreme uitspraken van Hamas leiders geen enkele keer worden vermeld. Ook het Hamas handvest,

21



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

waarin tot de vernietiging van Israél en het doden van alle Joden wordt opgeroepen, en waarin naar het
antisemitische geschrift de Protocollen van de Wijzen van Zion wordt verwezen, wordt nergens vermeld,
terwijl dit ideologisch gezien het fundament van de beweging vormt.

6.b. Relevante zaken waarvoor NRC geen aandacht had

Zoals reeds aangeduid zijn er een aantal zaken die de krant (bijna) geheel negeert, terwijl zij wel essentieel
zijn voor een goed begrip van het conflict. Hieronder geef ik de belangrijkste.

* Antisemitisme, opruiing, geweld

Er was geen enkel artikel waarin zaken als het Arabische/Palestijnse antisemitisme, de opruiing op het
Hamas TV station Al Agsa TV, de verheerlijking van geweld, de ideologie van de 'bevrijding van geheel
Palestina’, aan bod kwamen, zaken die overigens zowel bij Hamas als bij Fatah algemeen zijn. In een artikel
werd het Al Agsa TV station even genoemd, maar werd over het geheel een mild beeld van Hamas geschetst
('Hamas bouwt eigen Hollywood om sympathie wereld te winnen’, nr. 48). Veel Palestijnen menen nog steeds
dat zij recht hebben op het hele land, dat het hele land van hun is en 'gestolen’ door de zionisten, en geweld
tegen Israélische burgers een legitiem middel is om het land 'terug’ te krijgen. Dat is het narratief dat zij op
school leren en dat in de media wordt gegeven. Alle vluchtelingen moeten terug en 'Al Quds' moet de
Palestijnse hoofdstad worden. Vaak wordt ook specifiek verwezen naar steden in Israél die 'bevrijd' moeten
worden. In de betreffende periode deed Hamas verschillende radicale uitspraken, werd een videoclip
vertoond door het officiéle TV station van de Palestijnse Autoriteit waarin geweld werd verheerlijkt en
kinderen werden opgeroepen de Al Agsa Moskee met geweld te bevrijden, en kwam een rapport uit over
antisemitische boeken in Egypte. Dit alles werd door NRC Handelsblad genegeerd.

* Verijdelde aanslagen, aantallen raketten op Israél, gevolgen van de raketaanvallen voor mensen in
Sderot en omgeving, etc.

In de onderzochte periode werden verschillende aanslagen verijdeld door de Israélische veiligheidsdiensten
en het leger, gebruikte Hamas suikerzakken van de EU voor explosievensmokkel, en werden veelvuldig
explosieven bij checkpoints gevonden.

Ook voor de wapensmokkel via tunnels met Egypte is weinig aandacht, voor cashgeld dat Hamasleden over
de grens meesmokkelden, het feit dat zij trainingen in Iran ondergaan, en tUberhaupt voor de steun en invlioed
van Iran en Syrié op Hamas. Aanvallen op de grensovergangen met Gaza worden geheel niet vermeld, net
zomin als het in januari 2008 door de Shin Bet uitgebrachte jaarlijkse rapport van het Palestijnse terrorisme
van het afgelopen jaar. Een rapport van Betselem over het aantal Palestijnse doden in 2007 kwam
daarentegen wel in de krant. Er verschenen in de betreffende periode bovendien verschillende rapporten,
berichten en schattingen door Israélische veiligheidsdiensten of defensiespecialisten over de wapensmokkel
via Egypte, de raketten van Hamas en met name verbeteringen waardoor ze meer steden kunnen treffen en
beter opgeslagen kunnen worden, wat tegen de wapensmokkel ondernomen kan en moet worden etc. Van dit
alles was niets terug te vinden in de NRC.

Er werden in 2007 890 Qassamraketten op Israél afgevuurd en 749 mortiergranaten [bron: Wikipedia]. In
november en december van 2007 werden 178 Qassamraketten en 209 mortiergranaten afgevuurd op Israél,
en in januari 2008 241 raketten en 209 mortieren [bron: website Israélisch ministerie van buitenlandse zaken].
Het is moeilijk voor te stellen dat deze cijfers toentertijd niet beschikbaar waren, en het is moeilijk om een
gerechtvaardigde reden te verzinnen waarom NRC ze niet heeft vermeld.

* Hamas manipulaties

Er waren verschillende aanwijzingen en berichten, ook van Palestijnse bronnen, dat Hamas de humanitaire
crisis overdreef, dat zij dingen in scéne zette, dat zij diesel en voedsel stal of naar eigen goeddunken
uitdeelde, dat zij Palestijnen dwong hun winkels te sluiten al hadden ze wel nog producten en stroom. Het is
moeilijk uit te maken wat waar is en wat propaganda. De Palestijnse Autoriteit heeft weer belang bij het
zwartmaken van Hamas, Israél heeft natuurlijk ook belang bij het negatief neerzetten van Hamas, maar
Hamas op haar beurt is ook niet bepaald neutraal. De krant had de verschillende aantijgingen moeten
weergeven zodat de lezer de beschikking heeft over deze informatie. Er waren ook beelden en foto's,
bijvoorbeeld van een geénsceneerde vergadering in het donker terwijl het licht door de gordijnen naar binnen
piept. Trouw heeft hierover wel bericht.

[Bron: http://www.trouw.nl/hetnieuws/wereld/article900410.ece/Duisternis_parlementsbijeenkomst_in_Gaza in_scene_ge
zet door_Hamas#readmore ]

* Kritiek op Hamas
De NRC geeft in verschillende opzichten een te rooskleurig beeld van Hamas, en laat tal van negatieve
informatie over Hamas buiten beschouwing. Dat geldt niet alleen voor het bagatelliseren van de

22


http://www.trouw.nl/hetnieuws/wereld/article900410.ece/Duisternis_parlementsbijeenkomst_in_Gaza_in_scene_gezet_door_Hamas#readmore
http://www.trouw.nl/hetnieuws/wereld/article900410.ece/Duisternis_parlementsbijeenkomst_in_Gaza_in_scene_gezet_door_Hamas#readmore

Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

raketaanvallen op Israél, maar ook voor het bestuur in Gaza, de behandeling van christenen, de bedreigingen
aan het adres van onafhankelijke journalisten, en de intimidatie van Fatah sympathisanten. De kleine groep
christenen in de Gazastrook voelt zich zeer bedreigd sinds er in oktober 2007 iemand uit hun gemeenschap
is vermoord, en in de onderzochte periode verschenen verschillende artikelen in Israélische kranten over hun
verslechterende situatie.

* Beleid rond de grensovergangen

De Israélische coérdinatie voor de Palestijnse gebieden (COGAT) houdt statistieken bij van de hoeveelheden
humanitaire hulp, brandstof en andere producten die men doorlaat, en het zou interessant zijn geweest als
NRC die had geraadpleegd en vergeleken met de cijfers van hulporganisaties en de minimumbehoefte per
persoon aan verschillende essentiéle voedingsmiddelen. Tijdens de Gaza Oorlog meldde de COGAT
dagelijks hoeveel en welke goederen men had doorgelaten naar de Gazastrook. Ook van de aantallen
Palestijnen uit Gaza die naar Israél mochten voor medische behandeling zijn concrete cijfers bekend en op te
vragen, en de NRC had die tegenover de Palestijnse claims moeten zetten. Zo hebben in 2007 circa 7.000
Palestijnen toestemming gekregen om naar Israél of de Westoever te reizen voor een medische behandeling.
Uit een rapport van de Shin Bet blijkt dat deze 'medische route' meermaals door Palestijnen is misbruikt die
poogden zo in Israél te geraken om er aanslagen te plegen. NRC heeft de strenge reisrestricties van
Gazanen echter niet een keer daarmee in verband gebracht.

* Israél en de VN

In november 2007 was er een conferentie in de VS over de ongelijke behandeling van Israél in de VN, tegelijk
met de jaarlijkse zitting van de Algemene Vergadering waar altijd vele anti-Israél resoluties worden
aangenomen. Dit jaar was het 60 jaar geleden dat de VN haar delingsplan presenteerde, en dat werd, zoals
ook in andere jaren, binnen de VN zeer eenzijdig herdacht met alleen aandacht voor de '‘Nakbah' zoals de
Palestijnen de stichting van Israél noemen. Dit was een mooie aanleiding voor NRC om eens een artikel aan
de discriminatie van Israél in de VN te wijden, wat tevens zou verhelderen dat bijvoorbeeld de UNRWA geen
100% objectieve organisatie is.

* Joodse vluchtelingen

Mensen uit de Joods-Arabische gemeenschap vroegen tijdens de vredesconferentie in Annapolis aandacht
voor het feit dat circa 800.000 Joodse vluchtelingen uit de Arabische staten zijn gevlucht en verdreven, vaak
met achterlating van al hun bezittingen. Zij vinden, dat als de Palestijnse viuchtelingen gecompenseerd
worden, dat ook voor hen moet gelden. Ook dit negeerde de NRC, zodat het lijkt alsof het Israélisch-
Palestijns conflict alleen Palestijnse vluchtelingen tot gevolg heeft gehad.

* Al Dura zaak

In november 2007 deed een Franse rechtbank uitspraak in de zaak Al Dura, en sprak Philip Karsenty vrij (die
wegens smaad was aangeklaagd door het TV station France 2). Er was gegronde reden voor zijn bewering
dat de dood van het Palestijnse jongetje Al Dura in oktober 2000 door France 2 was geénsceneerd, zo werd
geoordeeld nadat 18 minuten film in de rechtszaal werd getoond. De Al Dura kwestie laat zien hoe moeilijk
het is te achterhalen wat er nou echt is gebeurd, en feit en propaganda uit elkaar te houden. Het is overigens
niet het enige voorbeeld van Palestijnse slachtoffers waarvan later blijkt dat twijfelachtig is of zij wel door
Israél zijn gedood en of zij Uberhaupt dood zijn, maar waarvan Israél wel algemeen werd beschuldigd. De
(vermeende) dood van Al Dura heetft talloze terroristen en strijders geinspireerd.

* Palestijnen versus kolonisten

Op 20 november 2007 staat er in Haaretz een bericht naar aanleiding van een rapport van een organisatie
van kolonisten over vernielingen van eigendommen en land door Palestijnen en linkse activisten. Haaretz, dat
zeer kritisch tegenover de bezetting en de kolonisten staat, vond hier bewijs voor. De politie is volgens haar
laks naar beide kanten toe, dus zowel Palestijnse vernielers of dieven als kolonisten die Palestijnse
boomgaarden of ander bezit vernielen gaan vaak vrijuit. Het artikel bevat concrete gevallen en cijfers van
vernielingen door Palestijnen. Het had NRC gesierd als men dit bericht, dat juist vanwege het feit dat we
hierover zo zelden horen veel nieuwswaarde heeft, had overgenomen.

Palestijnse politiemannen bleken achter een aanval op een Israélische kolonist te zitten op 26 november, een
dag voor de conferentie in Annapolis. Dit werd in NRC in een klein nieuwsberichtje in de laatste regel
weggestopt, maar voor Israél was dit belangrijk en het schaadde het toch al niet geweldig grote vertrouwen
dat het in Abbas en zijn regering heeft.

* Uitschakelen terroristen

Uit een rapport van het leger blijkt dat bij de zogenaamde 'targeted killings' het gericht uitschakelen van
terroristen in 2007 nauwelijks nog burgers zijn omgekomen. In 2002, toen Israél hiermee begon, waren 50%

23



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

van de doden burgers, in 2007 was dat nog geen 3%. (Haaretz, 30 december). Ook dit was een
nieuwswaardig bericht geweest dat een wat ander licht op Israél had geworpen.

7. Conclusies

NRC Handelsblad zegt dat het zijn lezers absoluut geen mening of visie wil opdringen, maar door de
eenzijdige en soms ronduit suggestieve berichtgeving duwt het de lezer wel degelijk een bepaalde kant op.
Soms wordt in de kop van een artikel al heel duidelijk stelling genomen. Door de keuze van de onderwerpen,
de plaats van de reportages, de geinterviewden en de eigen analyses wordt de lezer een visie opgedrongen
waarin voor de Israélische kant van de zaak geen ruimte is. Daarmee draagt NRC Handelsblad niet bij aan
een goede meningsvorming en genuanceerd debat over het Israélisch-Palestijns conflict.

7.a. Teveel mening, te weinig achtergrond

In het algemeen viel op dat veel meningen, analyses en interviews werden gegeven, tegenover veelal korte
nieuwsberichten die vaak van persbureaus waren overgenomen. Langere neutrale nieuwsberichten, die een
zaak beschrijven zonder het nieuws te willen duiden of allerlei meningen en impressies willen geven, zijn
zeldzaam. Ook artikelen die de geschiedenis of achtergrond van een bepaalde zaak wat uitvoeriger belichten,
bijvoorbeeld over de geschiedenis van de Gazastrook, of het ontstaan van Hamas, ontbraken geheel. Er is
sprake van een structureel tekort aan context en achtergrondinformatie tegenover een overvloed aan (vooral
Palestijnse) meningen en beschrijvingen van hun ellende. De vijfde reportage over de tekorten in Gaza en het
gebrek aan alles voegt qua informatie niet veel meer toe, en leidt er vooral toe dat mensen met de Palestijnen
gaan sympathiseren, wat toch niet het doel van de krant behoort te zijn.

7.b. Palestijns leed centraal

Er is veel aandacht voor de blokkade en de grensafsluitingen, en de gevolgen daarvan voor de Palestijnen.
Verschillende reportages gaan over de tekorten aan voedsel, stroom, brandstof en alles en de hopeloze
situatie waarin veel Palestijnen daardoor verkeren. Schrijnende beelden en beschrijvingen worden gegeven,
en je moet haast van steen zijn om daar niet geroerd door te raken. Daarbij wordt de afstand die neutrale
berichtgeving vereist losgelaten, worden claims en bronnen niet meer kritisch bejegend en feiten niet
gecheckt. Het lijkt soms alsof de krant zich heeft laten meevoeren met het leed van de Palestijnen en te dicht
op het onderwerp is gaan zitten.

Volgens Israél overdreef Hamas de gevolgen van de grensafsluitingen en het verminderen van de toevoer
van brandstof voor propagandadoeleinden en dwong zij bijvoorbeeld bakkers om geen brood meer te bakken
of de elektriciteitscentrale om te sluiten al was dat eigenlijk niet nodig. Ook de Palestijnse Autoriteit kwam met
dergelijke berichten. Op internet circuleerden foto's van bij kaarslicht gehouden vergaderingen in een
verduisterde ruimte terwijl het zonlicht door de gordijnen piepte en een protestmars in het donker terwijl
verderop de neonverlichtingen van winkels zijn te zien. In een artikel wordt deze visie kort en op zeer
afstandelijke toon gegeven, waarna UNRWA chef Karen Koning Abu Zayd uitgebreid uit mocht leggen dat dat
onzin is. Nergens werden concrete aanwijzingen of bewijzen hiervoor genoemd. De hele idee dat niet alleen
Israél, maar ook Hamas belangen heeft en een propaganda oorlog voert, lijkt de NRC te zijn ontgaan. In een
artikel werd beschreven dat de grensdoorbraak een overwinning was voor Hamas en zij Israél had
‘overtroefd’, gevolgd door een trits aan kritiek op Israél. Hamas had deze propagandaoverwinning echter
alleen kunnen boeken doordat veel media evenals NRC hierin kritiekloos meegingen en wat Palestijnen
beweren zonder enig voorbehoud als de waarheid brachten.

De krant zou in het algemeen aan haar lezers veel duidelijker moeten maken dat het Israélisch-Palestijns
conflict evenzeer een 'war of claims' is, een propagandaoorlog, en dat je tegenover alle bronnen, ook die van
UNRWA, Peace Now en Betselem, kritisch moet zijn omdat zij ook partij in of onderdeel van het conflict zijn
en daarin een bepaalde positie innemen. NRC zegt in haar beginselverklaring dat zij iedere collectiviteit
wantrouwt, maar dat is niet altijd te merken aan de berichtgeving, waarin Palestijnse bronnen en de UNRWA
veel serieuzer worden genomen dan wat het Israélische leger of de regering zeggen.

De politieke visie van de krant lijkt de berichtgeving sterk te hebben beinvloed. Dit komt tot uiting in de keuze
van de onderwerpen, de mensen die men interviewt, het taalgebruik, suggestieve en ongefundeerde
opmerkingen, de gebruikte bronnen en behandeling van claims van beide kanten, feitelijke onjuistheden,
illustraties en de context die al dan niet wordt gegeven. De visie die uit al deze zaken naar voren komt, komt
overeen met de visie die de krant geeft op de enige plaats waar dit wel is toegestaan, namelijk de

24



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

hoofdredactionele commentaren. In de drie hoofdredactionele commentaren wordt een zeer kritische houding
ten opzichte van Israél aangenomen, terwijl men de Palestijnen veel milder bejegent.

Er is geen substantieel verschil tussen de correspondenten, zij zijn allen gekleurd in hun berichtgeving. Het is
een keuze van de krant om artikelen met een bepaalde onderwerpskeuze en toonzetting te plaatsen, en zij
heeft daarover waarschijnlijk ook overleg met de correspondenten. Wel springt het artikel van Garschagen
eruit, omdat het zo lang is en hij er optimaal de ruimte heeft gekregen om naar eigen inzicht een slotstuk te
schrijven. Het is in feite een opiniestuk dat niet op de buitenlandpagina thuishoort.

7.c. De visies die in de artikelen doorklinken kort op een rijtje

- De nederzettingen en voortdurende bouw op de Westoever, inclusief Oost-Jeruzalem, is een van de
belangrijkste obstakels voor vrede en ondermijnt het gematigde Palestijnse leiderschap.

- President Abbas en zijn regering zijn zwak en krijgen van Israél niet de ruimte en concessies om de
Palestijnen te laten zien dat onderhandelen inderdaad meer oplevert dan geweld.

- De blokkade van de Gazastrook is inhumaan en werkt averechts want zij versterkt de extremisten aan
Palestijnse zijde. Er voltrekt zich een humanitaire ramp in Gaza, de Palestijnen hebben er nauwelijks te eten,
geen brandstof, geen medicijnen en zijn op sterven na dood.

- Hamas is minder extremistisch dan Israél beweert, en is onder omstandigheden bereid tot (indirecte)
onderhandelingen en mogelijk ook een vredesverdrag. De isolatie van Hamas draagt niet bij aan een
oplossing van het conflict, eerder integendeel.

- Israél praat over vrede maar handelt ertegen, en zal dat met Amerikaanse steun ook blijven doen. Wat het
wel doet voor vrede is te weinig en te laat.

- Israél reageert extreem agressief en buitenproportioneel op Palestijns geweld, hoewel bij dat laatste
nauwelijks Israélische slachtoffers vallen.

- Er is weinig kans op vrede en op slagen van bijvoorbeeld het nieuw gestarte vredesproces, en dat valt
vooral Israél aan te rekenen.

7.d. Dader en slachtoffer

NRC keert geregeld oorzaak en gevolg om, en brengt vaak een duidelijke volgorde aan tussen agressie van
beide kanten waar men dat ook in het midden zou kunnen laten of de wisselwerking tussen beide zaken kan
beschrijven. Arabische agressie of extremisme wordt zo begrijpelijk, inzichtelijk, en wordt altijd van context
voorzien terwijl dat voor Israélisch geweld niet wordt gedaan. Zo lijkt Palestijns geweld weinig slachtoffers te
maken, en wordt het als een reactie op de bezetting en de blokkade van de Gazastrook voorgesteld, niet als
de oorzaak van deze blokkade.

De artikelen van NRC laten een duidelijk beeld achter van Israél als de wrede dader en Palestijnen als
machteloos en onschuldig slachtoffer. De NRC doet daarmee geen recht aan de complexiteit van het conflict
en het feit dat beide, ondanks de machtsverschillen, zowel dader als slachtoffer zijn, en dat het gedrag van
beide van hen uit bekeken begrijpelijk is.

Er is, evenals in veel andere media, veel aandacht voor allerlei kritische Israéli's, van hoogleraren tot
vredesactivisten en nieuwe historici. Zij vertellen het ware verhaal over Israél, zo lijkt de krant te denken.
Terwijl de Palestijnen die aan het woord komen meestal opkomen voor de Palestijnse zaak en Israél hekelen,
doen veel van de geciteerde of geinterviewde Israéli's eigenlijk hetzelfde, en kritiseren ook vooral hun eigen
land. Wat mist is de stem van de vele gematigde Israéli's, journalisten of historici of schrijvers die naast kritiek
op hun land haar beleid ook verdedigen en het gebrek aan aandacht daarvoor bij veel buitenlandse media
hekelen. Het lijkt vaak alsof Israél wordt bevolkt door extreme nationalisten en door vredesactivisten en critici,
terwijl beide slechts een kleine minderheid vormen.

7.e. Gebruikte bronnen niet neutraal

De krant lijkt ervan uit te gaan dat hulporganisaties als het Rode Kruis, de UNRWA, en andere VN organen
neutraal zijn en het beste weten wat er werkelijk aan de hand is en hoe de situatie ter plaatse is. UNRWA is
echter zeker niet neutraal. Het wordt bijna geheel gerund door Palestijnen, vaak zelf viuchteling, mensen die
in Gaza wonen en werken en daar al hun contacten hebben. Ook leden van andere hulporganisaties hebben
veel met de Palestijnen te maken en met de beruchte Israélische bureaucratie waar vriend en vijand over
klaagt. Gewone Israéli's zullen zij niet vaak spreken. Hulporganisaties en medewerkers hebben vaak het
perspectief van het slachtoffer, van de mensen die het meeste lijden onder een conflict, en de Palestijnen
liiden zwaarder onder dit conflict dan de Israéli's, zij zijn de onderliggende partij. Voor de oorzaken daarvan,
de achtergronden, hebben deze mensen logischerwijs minder aandacht, en zij zijn wellicht geneigd ook die
vanuit het perspectief van het slachtoffer, van de groep waar zij voor werken, te bezien. De betrokkenheid
van deze mensen, hun doorzettingsvermogen, en het feit dat zij met hun 'poten in de modder staan' zet hun

25



Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

visie kracht bij, ook al weten zij niet veel van de achtergronden. Het is zelfs de vraag of zij de situatie ter
plekke altijd goed in kunnen schatten. Hoe kunnen zij weten waarom Israél geen hulp doorlaat, als slechts
'veiligheid' als argument wordt gegeven? Natuurlijk zijn ze gefrustreerd en boos wanneer de groente bij de
grens ligt te bederven en de mensen in Gaza honger lijden. Dat er zojuist op het nippertje een aanslag is
verijdeld, dat een grensovergang is beschoten, dat explosieven zijn gevonden, dat weten ze waarschijnlijk
niet of misschien zouden ze het niet eens geloven en afdoen als 'Israélische propaganda’.

Betselem, Peace Now en andere door NRC gebruikte bronnen zijn niet objectief. In het verleden hebben zij
fouten gemaakt, zoals Betselem in haar rapport van 2007 over aantallen gedode Palestijnse burgers en
militanten. Zo blijkt dat met name over de periode november en december 2007 Betselem onterecht van een
aantal door Israél gedode Palestijnen claimt dat zij niet aan vijandigheden deelnamen terwijl dat wel zo was,
en ook werd meermaals de betrokkenheid bij Hamas of een andere gewapende groep verzwegen. Ook werd
de dood van een twaalfjarige jongen onterecht aan Israél toegeschreven. Het Palestijnse Centrum voor
Mensenrechten (PCHR) meldde dat hij bij gevechten tussen Fatah en Hamas omkwam.

[Bron: http://www.camera.org/index.asp?x_context=7&x_issue=39&x_article=1533 ]

Peace Now bleek in een rapport over het percentage van Palestijnen geconfisceerde grond waarop
nederzettingen zijn gebouwd, voor enkele nederzettingen een veel te hoog percentage te hebben genoemd.

Informatie van pro-Israélische groeperingen als Honest Reporting, CAMERA, UN Watch etc. haalt nooit de
NRC, waarschijnlijk omdat zij als lobbyclubs worden gezien. Dat zijn Israél-kritische groeperingen als Peace
Now en Betselem echter evenzeer. Beide 'kampen' zijn desondanks interessante en bruikbare bronnen, mits
met gepast wantrouwen bejegend.

7.f. Debat over de rol van de media in het Israélisch-Palestijns conflict

Aan het begin van dit rapport is de discussie over de rol van de media in de beeldvorming over het Israélisch-
Palestijns conflict al even aan de orde gekomen. Ondanks het feit dat de meeste media tegenwoordig zeer
kritisch tegenover Israél staan, heerst nog steeds de idee dat er meer aandacht is voor Israéls kant en wordt
het Palestijnse narratief vaak als nieuw, verfrissend en origineel beschouwd.

Aan dergelijke ideeén heeft Joris Luyendijk met zijn bestseller 'Het zijn net mensen' in niet geringe mate
bijgedragen. Volgens hem zouden de media nog steeds meer aandacht besteden aan en begrip tonen voor
de Israélische kant. Als redenen noemde hij onder andere dat wij cultureel meer verwant zijn aan het Westers
georiénteerde Israél (en Israél daarom beter begrijpen), dat Israél veel beter is in public relations, een
professioneel PR apparaat heeft en haar standpunt dus beter weet over te brengen en hier ook het belang
meer van inziet, en het loodzware verleden dat ons nog steeds niet in staat stelt Israél als een gewoon land te
zien, en dat kritiek op Israél bij voorbaat een extra lading geeft.

Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat het voorgaande wat betreft NRC Handelsblad (waar Luyendijk overigens
zelf een paar jaar correspondent voor was) in het geheel niet opgaat, en er juist weinig aandacht is voor de
Israélische kant. De berichtgeving in NRC Handelsblad staat niet op zichzelf. Uit een onderzoek naar de
berichtgeving van het NOS journaal tijdens de Gaza Oorlog van januari 2009, komt een vergelijkbaar beeld
naar voren: Palestijns leed en Palestijnse claims stonden centraal, Palestijnen deden uitgebreid hun verhaal
voor de camera, Hamas woordvoerders kwamen geregeld aan het woord terwijl Israélische woordvoerders of
bronnen nauwelijks aandacht kregen en met wantrouwen werden bejegend. Er werd vaak geen hoor en
wederhoor toegepast en de NOS correspondent in Israél deed geregeld ongefundeerde en suggestieve
uitspraken. Ook in actualiteitenrubrieken op tv en in andere kranten was er overwegend aandacht voor de
Palestijnse kant. [Bron: http://www.israelfacts.eu/tv-media/nos-journaal-rapport/index.htmi ]

7.9. De media-oorlog

Het is zeker geen uitgemaakte zaak dat de manier waarop Israél haar positie en beleid uitlegt tegenwoordig
nog op veel begrip en sympathie kan rekenen. De vele discussies en verhalen over de machtige Israél-lobby
hebben Israélische PR in een negatief daglicht gesteld, en organisaties die het voor Israél opnemen zoals het
CIDI hebben in brede kringen een negatief imago gekregen. Israél heeft meer en meer het imago gekregen
van een agressief land waar men alles met militaire middelen tracht op te lossen en geen enkel mededogen
heeft met de Palestijnse bevolking. Ondanks het belaste verleden wordt Israél tegenwoordig veelvuldig
bekritiseerd, en ook in de mainstream pers bij tijd en wijle met het apartheidssysteem of zelfs met de nazi's
vergeleken. Israél is bovendien een van de weinige landen, zo niet het enige land, waarvan openlijk het
bestaansrecht wordt betwijfeld. Geregeld stellen mensen in 'prikkelende’ columns, opiniestukken en zelfs
boeken dat Israél niet gesticht had mogen worden, dat dit een morele vergissing was, dat de slachtoffers van
toen de beulen van nu zijn geworden, etc. etc.

26


http://www.camera.org/index.asp?x_context=7&x_issue=39&x_article=1533
http://www.israelfacts.eu/tv-media/nos-journaal-rapport/index.html

Krantenonderzoek NRC Handelsblad berichtgeving Israélisch-Palestijns conflict 2007-2008

De spanningen met moslims en het moslim-radicalisme hebben naast kritiek op de islam en islamofobie ook
oprechte interesse in de islam en de Arabische wereld gewekt en een stroming op gang gebracht die begrip
vraagt voor Arabische gezichtspunten en hun grieven tegenover het Westen. Joris Luyendijk zelf is daar ook
een exponent van. Tot slot hebben bekende Nederlanders als Dries van Agt en Hans van den Broek
aandacht gevraagd voor de Palestijnse zaak en het opkomen voor Palestijnse belangen uit de hoek van
radicaal links gehaald. Binnen de kerk, binnen de vakbeweging, binnen de PvdA en op tal van andere
plaatsen zijn mensen opgestaan die het opnemen voor de Palestijnen en menen dat Israél lang genoeg de
hand boven het hoofd is gehouden. Ook schrijvers, columnisten en andere intellectuelen nemen het soms
openlijk en niet geremd door enige nuance op voor de Palestijnse zaak.

Er is in de media een klimaat ontstaan waarin argumenten ter verdediging van Israéls beleid of waarin begrip
voor Israéls positie wordt gevraagd, veelal als 'het oude bekende verhaal' worden beschouwd. Dit zou allang
achterhaald zijn door de feiten die naar buiten zijn gebracht door de zogenaamde nieuwe historici (Benny
Morris, llan Pappe, Tom Segev), de radicale Israélische vredesbeweging (Uri Avnery, Jeff Halper) en kritische
journalisten (Gideon Levy, Amira Hass), die het in hun ogen achterhaalde zionistische narratief van Israéls
geschiedenis ter discussie stelden. Voor deze critici en voor organisaties die de bezetting hekelen en voor de
Palestijnen opkomen (Betselem, Peace Now, Machsom Watch, Breaking the Silence) is veel aandacht en
waardering in de media. Zij worden vaak kritiekloos bejegend en hun versie van de geschiedenis en het
huidige conflict wordt vrijwel klakkeloos overgenomen. Dit geldt niet alleen voor de media maar ook voor
culturele instellingen (Tropenmuseum met expositie over de Palestijnse viuchtelingen) en de politiek (uitreiken
van de Geuzenpenning aan Betselem). Kritiek op Israél geldt als moedig en taboedoorbrekend. Dat (een deel
van) hun argumenten inmiddels ook achterhaald is en weerlegd, en de vredesbeweging bepaalde zaken
consequent negeert, dringt in de Nederlandse media nauwelijks door. Israélische historici als Michael Oren
en Ephraim Karsh en organisaties die de media en NGO's kritisch bejegenen zoals de eerder genoemde
CAMERA, Honest Reporting en UN Watch worden volkomen genegeerd in de Nederlandse media. Ook
Israélische journalisten die Israéls positie verdedigen komen nooit aan het woord. Hierdoor is van een fair
debat eigenlijk geen sprake. Bovendien worden sympathisanten van Israél, door de onjuiste voorstelling van
zaken dat de Israél-lobby zo machtig en succesvol is, steeds vaker in een kwaad daglicht gesteld en lijken zij
bij voorbaat verdacht.

Dit is ook in NRC Handelsblad te zien, dat bijvoorbeeld in een hoofdredactioneel commentaar naar Tom
Segev verwijst en Israélische critici van hun land veel meer aan het woord laat dan Israéli's die hun land
verdedigen. Ook maakt NRC bijna uitsluitend gebruik van bronnen die kritisch tegenover Israél staan.

Het debat over Israél en de Palestijnen is met name de laatste jaren erg gepolariseerd. Het is altijd al
emotioneel geweest, en heeft steeds in de belangstelling gestaan, maar de laatste jaren worden steeds vaker
grenzen overschreden en volgen op een artikel over Israél of het conflict op de website van een krant vaak
een reeks aan extremistische en antisemitische reacties. Het internet heeft aan deze escalatie zeker ook
bijgedragen. De sterke nadruk op Palestijns lijden en de schrijnende foto's en beschrijvingen zoals onder
meer de NRC die bracht, hebben echter zeker ook een kwalijke invioed hierop. Door (wellicht onbedoeld) een
ongebalanceerd beeld te creéren van Israél als de wrede dader en de Palestijnen als willoos slachtoffer, een
beeld van goed en slecht, worden anti-Israél sentimenten aangewakkerd. Wanneer ‘zelfs NRC Handelsblad
iets zegt' is dat een machtig wapen in handen van antizionisten. In deze propagandaoorlog spelen de media
een cruciale rol, maar de NRC lijkt zich daarvan onvoldoende bewust te zijn. Wanneer zij bijvoorbeeld schrijft
dat Hamas een propagandaslag heeft gewonnen, dient zij bij de analyse daarvan ook de rol van de media te
betrekken.

NRC Handelsblad heeft haar eigen journalistieke principes ernstig geschonden in haar berichtgeving over het
Israélisch-Palestijns conflict in de betreffende periode, en daarmee haar lezers tekort gedaan omdat zij niet
volledig en neutraal werden geinformeerd over een van de bekendste en lastigste conflicten in de
internationale politiek. Zij is de objectiviteit uit het oog verloren en heeft daarmee de journalistiek geweld aan
gedaan, en Israél en haar sympathisanten onrecht gedaan door hun kant van de zaak geen 'fair hearing' te
geven.

27



